تأثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر قابلیت تشخیص خطا و عملکرد تیراندازان ماهر
(ندگان)پدیدآور
محمدی, میناطاهری, حمیدرضاسهرابی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: یکی از روشهای تمرینات بازخوردی که میتواند روند آموزش و یادگیری را افزایش دهد، بیوفیدک است. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرینات نوروفیدبک بر قابلیت تشخیص خطا و عملکرد در تیراندازان ماهر بود. روش شناسی: این مطالعه، نیمه تجربی به صورت پیشآزمون پسآزمون بود که با روش نمونهگیری در دسترس بر روی دو گروه 8 نفری از تیراندازان انجام شد. هر دو گروه در 20 جلسه 90 دقیقهای تمرین تیراندازی شرکت کردند. گروه آزمایشی علاوه بر 20 جلسه تمرین تیراندازی در 20 جلسه 30 دقیقهای (سه جلسه در هفته) تمرین نوروفیدبک شرکت کرد. در پروتکل مورد استفاده 10 دقیقه اول به افزایش و تقویت موج آلفا در ناحیه T3 اختصاص یافت و بیست دقیقه دیگر شامل تقویت آلفا و سرکوب تتا در ناحیه Pzبود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دو طرفه با اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد از نظر عملکرد در مرحله اکتساب در متغیر تغییرپذیری بین گروهها تفاوت معنیداری ( 001/0= P)، ( 817/23= F) وجود داشت اما در مورد متغیر دقت بین گروهها تفاوت معنیداری ( 127/0= P)، ( 635/2= F) وجود نداشت. همچنین در مرحله یادداری گروه تجربی نسبت به گروه کنترل دارای تغییرپذیری کمتر ( 001/0= P)، ( 998/93= F) و دقت ( 046/0=P)، ( 812/4= F) بیشتری بود. علاوه بر این بین دو گروه در متغیر شناسایی خطا تفاوت معنیداری وجود نداشت (820/0= P)، ( 948/3= F). اما با توجه به میانگینها برتری با گروه تجربی بود. بحث و نتیجه گیری: نوروفیدبک با بهبود امتیازات کسب شده در ارتقای عملکرد تیراندازان موثر می باشد. اما وجود یا عدم وجود نوروفیدبک اثری بر قابلیت شناسایی خطا ندارد.
کلید واژگان
نوروفیدبکشناسایی خطا
عملکرد
تیراندازان
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی ایراندانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
دانشیار گروه رفتار حرکتی ، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
شاپا
5397-20082538-4309




