• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 11, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
    • دوره 11, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا : آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه

    (ندگان)پدیدآور
    عبدلی, بهروزرمضان زاده, حسام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    283.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف: تحقیقات مختلف نشان داده­اند که افراد می­توانند در یک محیط قاعده­مند بدون توجه هوشیارانه یاد بگیرند. این نوع یادگیری، یادگیری پنهان، در مقابل نوع مرسوم یادگیری، یادگیری آشکار قرار دارد. هدف از این تحقیق، مقایسه تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر اکتساب و یادداری تکلیف زمانبندی پیش بین و قابلیت شناسایی خطا بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است. تعداد 30 دانشجوی 23-25 ساله بطور داوطلب در تحقیق شرکت کردند که به طور تصادفی در3 گروه آزمایشی قرار گرفتند. به گروه یادگیری آشکار درباره وجود توالی تکراری در بخش میانی (در بین دو بخش تصادفی) اطلاعاتی داده­شد. گروه یادگیری پنهان بدون تکلیف ثانویه همین تکلیف را بدون آگاهی از وجود توالی تکراری در بخش میانی اجرا کردند. به گروه سوم (یادگیری پنهان با تکلیف ثانویه) همزمان با اجرای تکلیف یک تکلیف ثانویه داده­شد. آزمودنی­ها پس از شرکت در پیش­آزمون به مدت 3 روز و در هر روز 15 بلوک 18 کوششی را تمرین کردند و سپس در آزمون یادداری شرکت کردند. داده­ها با روش تحلیل واریانس عاملی مرکب (3 گروه 3 آزمون) تحلیل ­شد. یافته ­ها: یافته­های تحقیق نشان داد که در تمام گروه­ها، بخش تکراری میانی نسبت به حداقل یکی از بخش­های تصادفی تفاوت معنی­داری دارد (0001/0p=­). همچنین بین گروه­ها در خطای مطلق تفاوت معنی­داری وجود ­نداشت (393/0p=). با وجود این­که آزمودنی­ها در گروه­های پنهان از وجود توالی­های تکراری اطلاع نداشتند اما به اندازه گروه آشکار یاد گرفتند. نتایج همچنین نشان داد که گروه آشکار در قابلیت شناسایی خطا نسبت به هر دو گروه پنهان به طور معنی داری بهتر عمل کرده است(004/0p=). بحث و نتیجه­ گیری: این نشان می­دهد که تجربیات اجرای حرکتی، سطح یادگیری حرکتی فرد را افزایش می­دهد، حتی وقتی که افراد از اجزاء تکلیف که باعث تغییر می­شوند، بی اطلاع باشند. لذا بر طبق یادگیری پنهان افراد می­توانند عملکردشان را به وسیله­ی این فرض که آن­ها بازنمایی­های مبتنی بر نمونه را کسب کرده­اند، درک کنند.
    کلید واژگان
    یادگیری پنهان
    یادگیری آشکار
    تکلیف زمانبندی پیش بین انطباقی
    بازنمایی مبتنی بر نمونه

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2015-10-23
    1394-08-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران
    استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران

    شاپا
    5397-2008
    2538-4309
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/jsmb.2015.995
    http://msb.journals.umz.ac.ir/article_995.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191670

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب