بررسی رابطه معنویت سازمانی و تعهد سازمانی مدیران ورزش استان قزوین
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, احمدفرزان, فرزامحسینی, سید عمادمحمدی نژاد, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: معنویت در برگیرنده چهار نوع ارتباط، فرافردی، درون فردی، میان فردی و برون فردی است که هریک از آنها، با ابعاد وجودی انسان پیوند میخورد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط معنویت سازمانی و تعهدسازمانی مدیران ورزش استان قزوین بود. روش شناسی: بدین منظور از یک طرح پژوهشی توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی استفاده شد. علاوه بر آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد، از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون ساده خطی و رگرسیون چندگانه به روش بکوارد استفاده شده است. بدلیل تعداد محدود مدیران ورزش استان قزوین برای انتخاب نمونه ها از روش تمام شماری استفاده شد که تعداد نمونه ها برابر جامعه آماری یعنی 59 نفر بود. آنها 3 پرسشنامه ویژگیهای شخصی، معنویت سازمانی (رستگار؛1385) و تعهد سازمانی (مایر و آلن؛ 1999) را تکمیل نمودند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین معنویت سازمانی مدیران ورزش استان قزوین و تعهد سازمانی ایشان رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این بین مؤلفههای معنویت سازمانی به جز ارتباط درون فردی دیگر مؤلفهها با تعهد سازمانی ارتباط معناداری برقرار کردند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به سطح ارتباط تقریبا متوسط به بالا اکثر ابعاد و شاخصهای معنویت سازمانی ورزش استان قزوین، نیاز به بهبود تمامی این حوزهها در راستای دستیابی به حداکثر عملکرد و تعهد سازمانی ضروری است. بنابراین مسئولین و مدیران سازمان باید به دنبال یافتن راههایی جهت تامین معنویت سازمانی زیردستان باشند تا بتوانند به تعهد سازمانی بیشتر دست یابند.
کلید واژگان
معنویت سازمانیتعهد سازمانی
مدیران ورزش
استان قزوین
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایراناستادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
5397-20082538-4309




