ارتباط بین ساختار کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
سیفی سالدهی, محمد هادیسیفی سالدهی, مهدیکوزه چیان, هاشماحسانی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: کارآفرینی، شامل فرآیند جستجو و پیگیری فرصت و حداکثرسازی ارزش ناشی از آن است. سازمانهای امروزی برای افزایش کارآیی و اثربخشی خود، در برابر تغییرات روبه تزاید محیط، نیازمند توجه بیشتر به مقوله کارآفرینی هستند. وقتی که مدیر ارشد به مفهوم کارآفرینی در درون سازمان متعهد شد، گام بعدی تعیین ساختار مناسب کارآفرینی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران با رویکردی کارآفرینانه و تبیین ارتباط آن با کارآفرینی این سازمان بود. روش شناسی: جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی هستند که 194 نفر آنها بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة ساختار کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی استفاده شد. برای تعیین وضعیت ساختار کارآفرینانه و مؤلفههای آن و کارآفرینی سازمانی از آزمون میانگین یک جامعه و برای تبیین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد بین ساختار کارآفرینانه و تمامی ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد. همچنین میانگین کارآفرینی سازمانی و ساختار کارآفرینانه و تمامی مؤلفههای آن به شکل معنیداری از حد متوسط پایینتر است. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، طراحی ساختار کارآفرینانه در سازمان تربیت بدنی میتواند در بهبود وضعیت کارآفرینی این سازمان مؤثر باشد.
کلید واژگان
ساختار کارآفرینانهکارآفرینی
کارآفرینی سازمانی
سازمان تربیت بدنی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورکارشناسی ارشد علوم تربیتی (تحقیقات آموزشی)
دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
5397-20082538-4309




