شکل گیری نظام آموزشی انگلیسی در هند
(ندگان)پدیدآور
معصومی, محسنبادکوبه هزاوه, احمدعلوی, قسور عباس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موضوعات مهم و مورد منازعه انگلیسی ها پس از تسلط بر هند، تغییر نظام آموزشی این سرزمین بود. در دوره تسلط کمپانی هند شرقی بر هند، میان مدیران کمپانی و دولتمردان و برخی از مستشرقان و دانشمندان انگلیسی منازعات و اختلافات شدیدی درباره چگونگی سامان دادن و مدیریت آموزش در هند، وجود داشت. عدهای از این افراد با دخالت دولت انگلیس و کمپانی در نظام آموزشی هند و ارائه آموزش های جدید به هندیان مخالف بودند و چنین دخالتی را در تعارض با منافع انگلیس در هند میدانستند و عدهای دیگر معتقد بودند که برای تأمین بهتر و بیشتر منافع هند باید هندیان را با زبان انگلیسی آشنا کرد و دانش های جدید غربی را به آنها آموخت. به رغم مخالفت های شدیدی که با دخالت دولت بریتانیا و کمپانی در نظام آموزشی هند صورت میگرفت، پس از فراز و فرودهای فراوان و ارائه طرح ها و برنامههای متنوع، در نهایت دولت بریتانیا و مدیران کمپانی بر آن شدند که نظام آموزشی جدید را به همراه زبان انگلیسی وارد هند سازند و نظام آموزشی بومی و سنتی هند را از میان بردارند. نتیجه این سیاست، تأسیس مدارس، کالج ها و دانشگاه های گوناگون در شهرهای مختلف هند بود. برخی از این دانشگاه ها تا امروز از مشهورترین مراکز آموزشی هند به شمار میروند. این مقاله به منازعات طرفداران و مخالفان ارائه آموزش های جدید به هندیان پرداخته و چگونگی تغییر نظام آموزشی سنتی هند و ایجاد نظام آموزشی جدید را بررسی کرده است. در نوشتار حاضر، با بهره گیری از روش تاریخی و با مطالعات کتابخانهای، به بازخوانی و تحلیل محتوایی موضوع پرداخته شده است.
کلید واژگان
هندکمپانی هند شرقی
نظام آموزش انگلیسیa
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهراندانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران
شاپا
2008-57102528-5062



