بررسی و تحلیل گونه های هنجارگریزی در غزلهای امیرحسن سجزی دهلوی
(ندگان)پدیدآور
آهنگر, عباسعلیعباسی, محمودرجب زاده, مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقش ادبی یکی از مهمترین نقشهای زبان است. جهتگیری پیام در نقش ادبی بر خود پیام متمرکز میشود و باعث برجستگی آن بر زبان هنجار میگردد. طبق الگوی لیچ(1969)، انحراف یا هنجارگریزی از زبان هنجار در هشت گونه شامل هنجارگریزی واژگانی، دستوری، آوایی، نوشتاری، معنایی، گویشی، سبکی و زمانی صورت میگیرد. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی در چارچوب مکتب ساختگرایی و بر مبنای الگوی هنجارگریزی لیچ به بررسی انواع هنجارگریزیهای به کار رفته در شعر امیرحسن سجزی پرداخته است .یافتههای پژوهش نشان میدهد که هنجارگریزی معنایی مهمترین و پربسامدترین شیوهای است که شاعر در جهت برجستهسازی زبان خود و بیان مفاهیم عمیق عرفانی از آن بهره جسته است. پس از آن هنجارگریزیهای آوایی و دستوری که به منظور حفظ جلوههای موسیقیایی شعر به کار رفتهاند، قرار دارند. همچنین، کاربرد هنجارگریزی گویشی و استفاده اندک از هنجارگریزی سبکی به ترتیب نشاندهنده وابستگی شاعر به پیوندهای بومی خود و در عین حال پایبندی وی به سبک رسمی گفتار میباشد.
کلید واژگان
هنجارگریزیبرجستهسازی
لیچ
امیرحسن سجزی دهلوی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB
سازمان پدید آورنده
گروه آموزشی زبانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانگروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2008-57102528-5062



