تحلیل چارچوب بندی تصویر ایران در مطبوعات برجستۀ ترکیه
(ندگان)پدیدآور
عاملی, حمیدرضاحاجی محمدی, علینوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای بهشدت جهانیشدۀ امروزی، ملتها و دولتها نیازمند ارائۀ یک تصویر مشخص به بقیه ملتها و فرهنگها هستند و رسانه نقش مهمی در این فرایند دارد. نظریۀ تصویر و رسانه با تأکید بر روشهای تحلیل تصویر کشور، چارچوب تحلیلی و مفهومی مناسبی برای تحلیل تصویر ایران در متن مطبوعات برجستۀ ترکیه در یک دورۀ طولانی فراهم میکند. تحلیل نشان داد که مردم و دولت، چارچوب عمدۀ تصویر ایران هستند. بیشتر تصویر منفی ایران مربوط به توریسم و دولت است. تصویر منفی دولت مختلف بوده و نگرش منفی نسبت به توریسم و ابعاد آن روند ثابتی داشته است. رقیب و همکار، گفتمان غالب مطبوعات ترکیه دربارۀ ایران بود. تصویر ایران با ابعاد مختلف، لحن و نگرش و گفتمان در مطبوعات برجستۀ ترکیه نسبت به ایران در طی زمان و طبق روابط دو جانبه و تحولات منطقه تغییر یافته است. در نهایت، توصیههایی برای بهبود کیفیت تصویر و تصویر واقعی ایران در جامعۀ ترکیه ارائه شد.
کلید واژگان
تصویر کشورتصویر ایران
روزنامههای ترکیه
تحلیل چارچوببندی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران




