نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزایی, خلیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:02:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:02:04Z
dc.date.available1399-07-09T01:02:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:02:04Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-26en_US
dc.date.submitted1398-04-05fa_IR
dc.identifier.citationمیرزایی, خلیل. (1397). مطالعه رابطه بین مصرف رسانه‌‌‌ای و بیگانگی فرهنگی-اجتماعی در میان جوانان تهرانی. مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق), 25(2), 653-690. doi: 10.22059/jsr.2019.71676fa_IR
dc.identifier.issn1010-2809
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jsr.2019.71676
dc.identifier.urihttps://jsr.ut.ac.ir/article_71676.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190733
dc.description.abstractاین پژوهش به بررسی مصرف رسانه‌ای و بیگانگی فرهنگی- اجتماعی در میان جوانان تهرانی می‌پردازد و تلاش می‌کند به این پرسش‌ها پاسخ دهد: رسانه‌ها چه تأثیری بر از خودبیگانگی اجتماعی- فرهنگی جوانان تهرانی دارند؟ چه ارتباطی بین نوع رسانه‌ی گزینشی، نوع برنامه و میزان در معرض بودگی و ازخودبیگانگی اجتماعی- فرهنگی آنها وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، با بررسی ادبیات موجود در حوزه‌های ازخودبیگانگی و رسانه‌ها‌، پنج فرضیه با متغیرهای مستقل «مصرف رسانه‌ای، رسانه‌های داخلی و خارجی، نوع رسانه، نوع برنامه‌ی ماهواره‌ای، هدف از استفاده از اینترنت تدوین شد. این پژوهش با روش توصیفی (ازنوع پیمایشی، و بدون دستکاری آزمایشی) انجام شده و جامعه‌ی آماری آن کلیه‌ی افراد 15 تا 29 ساله‌ای که در شهر تهران زندگی می‌کرده‌اند اعم از زن و مرد و کلیه‌ی سطوح تحصیلی بوده و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 800 نفر بود که نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای متناسب با حجم گرفته شد و داده‌ها با پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته‌ی متشکل از 18 گویه برای متغیرهای مستقل و 126 گویه برای ازخودبیگانگی اجتماعی- فرهنگی که پایایی بازآزمایی آن 82/0 و پایایی همسانی درونی آن 935/0 بود و با رعایت اعتبار سازه و صوری که ضریب تأییدی کینزر- میر – اوکلین تحلیل عاملی از خود بیگانگی کل برابر با 841/0 ، از خود بیگانگی اجتماعی برابر با 860/0و از خودبیگانگی فرهنگی برابر با 852/0 بود‌ جمع‌آوری شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری تحلیل واریانس یک سویه‌، آزمون تی مستقل‌، و تحلیل مسیراستفاده شد که عمده‌ترین نتایج آن به این قرار است: ‌‌ تفاوت‌های معنی داری بین استفاده کنندگان از رسانه‌های داخلی و خارجی، میان گروه‌هایی که رسانه‌های خاصی (تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات، رادیو داخلی و خارجی) را ترجیح می‌دهند، میان گروه‌هایی که برنامه‌های ماهواره‌ای خاصی را ترجیح می‌دادند، میان گروه‌هایی که از اینترنت برای مقاصد گوناگون استفاده می‌کردند وجود داشت و مشخص شد که استفاده کنندگان از رسانه‌های خارجی، ماهواره، برنامه‌های سکسی، جویندگان تصاویر جنسی از اینترنت نسبت به سایر گروه‌ها کمتر دچار از خودبیگانگی بودند. در ضمن‌، از نظر ترتیب متغیر‌های مؤثر بر از خودبیگانگی بر اساس وزن بتا‌، به ترتیب متغیر‌های نوع رسانه‌ی داخلی و خارجی‌، خواندن مطالب مطبوعاتی ، نوع رسانه‌ی ترجیحی، استفاده از اینترنت‌، نوع برنامه‌ی ماهواره‌ای ، جنسیت‌، نوع برنامه‌ی تلویزیونی‌، سن‌، منطقه‌ی محل سکونت‌، درآمد و تحصیلات قرار داشتند‌.fa_IR
dc.format.extent867
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)fa_IR
dc.relation.ispartofSociological Reviewen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jsr.2019.71676
dc.subjectازخودبیگانگی فرهنگی-اجتماعیfa_IR
dc.subjectمصرف رسانه‌ایfa_IR
dc.titleمطالعه رابطه بین مصرف رسانه‌‌‌ای و بیگانگی فرهنگی-اجتماعی در میان جوانان تهرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی وپزوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue2
dc.citation.spage653
dc.citation.epage690


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد