همه جایی شدن تلگرام: مطالعه دلایل جامعه شناختی استفاده کاربران ایرانی از تلگرام
(ندگان)پدیدآور
کرمانی, حسیننوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله، شناسایی دلایل استفاده و ترجیح پیام رسان تلگرام بر موارد مشابه و کارکردهای این پیام رسان برای کاربران ایرانی است. تلگرام در حال حاضر محبوبترین برنامه پیام رسان فوری است که توسط کاربران ایرانی استفاده میشود و ایرانیها بالاترین رتبه استفاده از این برنامه در دنیا را دارند. با این وجود، تحقیقات علمی درباره دلایل محبوبیت آن یا کارکردهای تلگرام برای کاربران ایرانی اندک یا ناقص است. هدف این مقاله، رفع این خلا با مطالعه دلایل و انگیزههای استفاده کاربران ایرانی از تلگرام است. رویکرد استفاده و خشنودی و نظریه اشاعه که در تحقیقات متعددی درباره دلایل انتخاب رسانهها توسط مخاطبان بکار گرفته شده اند، چهارچوب نظری تحقیق را تشکیل میدهند و روش تحقیق نیز تلفیقی از مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی است. علاوه بر مشاهده مشارکتی محقق، برای انجام تحقیق با 8 نفر از کاربران پرمصرف که زمان زیادی از استفاده آنها از تلگرم میگذرد مصاحبه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که دلایل استفاده کاربران ایرانی از تلگرام که در قسمت یافتهها ارائه شده است، به سه دسته تقسیم میشود: جامعه محور، نرم افزار محور و کاربر محور که در رابطه با یکدیگر باعث همه جایی شدن تلگرام شده اند.
کلید واژگان
رسانههای اجتماعیتلگرام
اشاعه
استفاده و خشنودی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01




