بازار به مثابه میدان: تحلیل بوردیویی بازار با تاکید بر بازار سنتی تهران
(ندگان)پدیدآور
جمشیدیها, غلامرضاکلانتری, عبدالحسیننصرتی, روح اللهنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقالهی حاضر تحلیل بازار بهمثابه میدان است. تلاش شده است بااستفاده از نظریهی میدان بوردیو و براساس رویکرد روششناختی ترکیبی و استفاده از تکنیکهایی چون مشاهده، مشاهدهی مشارکتی، مصاحبه و استفاده از اسناد و منابع معتبر به تحلیل بازار سنتی تهران پرداخته شود. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که بازار برخاسته از نظم خودانگیخته نیست و کنش بازاریان در بستری از نظم و هماهنگی اتفاق نمیافتد؛ بلکه بازار بهمثابه میدانی است که بازاریان در آن بااتکا بر منابع و سرمایههای مختلف و بهاقتضای خصوصیات عادتوارهای متفاوت به رقابت با یکدیگر میپردازند. همچنین یافتهها نشان میدهد که بازار سنتی تهران در نیم قرن گذشته در سه مرحله شاهد تغییرات ساختاری بوده و بهتبع آن در هر مرحله از تغییر ساختاری، نیروهای درون بازار جابهجا شده و قواعد آن تغییر یافته است.
کلید واژگان
بازارمیدان
بوردیو
انسانشناسی اقتصادی
جامعهشناسی اقتصادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استاد جامعهشناسی دانشگاه تهراندانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران
دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران




