نشانهشناسی گفتمانی یک «جدایی»
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, سیدعلی اصغرنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اگرچه تلاشهای زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساختهی اصغر فرهادی صورت گرفته است، اما هنوز جنبههای زیادی از آن کشفنشده مانده است. درحقیقت مسئلهی این مقاله آن است که نظامهای گفتمانی مختلف بازنماییشده در فیلم کداماند و چه نسبتی با گفتمانهای حاکم بر ایران دههی هشتاد دارند. دغدغهی دیگر این مقاله ارائهی روشی مناسب برای تحلیل فیلم است. ازاینرو، بهکمک نظریهی گفتمان لاکلائو و موف و طراحی یک روش سه مرحلهای، تلاش شد الگوی مناسبی برای تحلیل فیلم ارائه شود. با کمک این روش، مشخص شد که چهار خردهگفتمان فرهنگ اسلامی، ایرانی، غربی و حکومتی در فیلم حضور دارند، ولی دو گفتمان بنیادینی که جامعهی ایران را دوپاره کردهاند، گفتمانهای سنت و مدرنیته هستند. بههمینسبب، بسیاری از تضادهایی که در فیلمهای ایرانی مشاهده میشود، حاصل تقابل میان این دو گفتمان است.
کلید واژگان
اصغر فرهادیجدایی نادر از سیمین
نظریهی گفتمان
لاکلائو و موف
نشانهشناسی گفتمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01




