اسطوره و تبلیغات انتخاباتی تحلیل نشانهشناختی پوسترهای تبلیغاتی انتخابات مجلس هشتم
(ندگان)پدیدآور
دهقان, علیرضانزاکتی, فرزانهنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله بهدنبال نشان دادن کاربرد اسطورهسازی در تبلیغات انتخاباتی است و بدین منظور پوسترهای تبلیغاتی انتخابات مجلس هشتم در حوزهی انتخابیهی تهران را مورد تحلیل نشانهشناختی قرار داده است. برای پرداختن به این مسئله، اسطوره از دیدگاه رولان بارت تعریف شده و نقش اسطوره در سیاست و تبلیغات سیاسی مورد مطالعه قرار گرفته است. در تحلیل پوسترهای تبلیغاتی با کمک دو محور همنشینی و جانشینی، معنای پنهان نشانههای حاضر در متن نشان داده شده است.
نتایج این تحلیلها نشان داد که همهی پوسترهای تبلیغاتی مورد مطالعه از اسطورهپردازی استفاده کرده بودند و ازنظر کمیت تفاوتی میان کاندیداهای دو جناح مشاهده نشد. اسطورههای میهن، حامی، دانایی و قهرمانی بیشتر از سایر اسطورهها در تبلیغات انتخاباتی به کار رفته است.
کلید واژگان
نشانهشناسیاسطوره
تبلیغات انتخاباتی
ایران
انتخابات مجلس هشتم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهراندانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی




