تبیین جامعه شناختی رابطة سرمایة اجتماعی/ فرهنگی و اثربخشی آموزشی معلمان (مطالعة موردی: دبیران دبیرستانهای شهر سنندج)
(ندگان)پدیدآور
محمدی, جمالمحمدی, فردینسلیمان زاده, زهراالساداتنوع مدرک
Textعلمی وپزوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین رابطۀ اثربخشی آموزشی معلمان با سرمایۀ اجتماعی/فرهنگی آنان. بهبیاندیگر، این پژوهش قصد دارد پدیدۀ اثربخشی آموزشی را در ارتباط با متغیرهای اجتماعی و بهمثابه امری اجتماعی مطالعه کند. لذا پرسشهای محوری آن، حول این مسئلۀ اصلی صورتبندی شدهاند که تعامل بین فضای اجتماعی و میدان آموزشی چگونه است و معلمان چگونه بهتناسب سرمایۀ اجتماعی (اعتماد اجتماعی، هنجارهای همیاری و شبکههای روابط اجتماعی) و سرمایۀ فرهنگیشان (تجسمیافته و عینیتیافته و نهادیشده)، در میدان آموزشی ایفای نقش میکنند. چارچوب مفهومی و نظری پژوهش، از نظریههای بوردیو و کلمن و پاتنام استخراج شده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل دبیران مقطع متوسطۀ آموزشوپرورش ناحیۀ ۱ و ۲ شهر سنندج، در سال تحصیلی ۸۹-۹۰ بود که کلاً ۱۲۶۲ نفر بودند و با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی، ۳۰۰ نفر از آنها انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکیاز آن است که از میان تمام شاخصهای هر دو متغیر سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، شاخص همیاری اجتماعی دارای بیشترین ضریب همبستگی و ضریب تعیین با اثربخشی آموزشی معلمان است. درخصوص رابطۀ اثربخشی آموزشی با شاخصهای سرمایۀ فرهنگی، نتایج نشان میدهد که با توجه به مقادیر ضریب همبستگی، از میان این شاخصها، شاخص «هبیتاس فرهنگی» دارای بیشترین ضریب همبستگی با اثربخشی آموزشی است و بعد از آن، شاخص سرمایۀ فرهنگی نهادی قرار دارد. نتایج تحقیق در کل گویای آن است که در میدان آموزشی، معلمانی که دارای سرمایۀ فرهنگی و اجتماعی بیشتری هستند، اثربخشی آموزشی بیشتری نیز دارند. درنتیجه برای دستیابی به اثربخشی آموزشی، فقط توجه به ویژگیهای فردی (مهارت، دانش، تواناییها و استعدادها) کافی نیست؛ بلکه تلاش برای تغییر و بهبود وضعیتهای عینی اجتماعی و فرهنگی نیز ضرورت دارد.
کلید واژگان
اثربخشی آموزشیسرمایۀ اجتماعی
سرمایۀ فرهنگی
میدان آموزشی
همیاری اجتماعی
هبیتاس فرهنگی
اعتماد اجتماعی
شبکۀ روابط اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئتعلمی دانشگاه کردستاندانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران
شاپا
1010-2809Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مضامین اثربخش در حمایت اجتماعی از منظر روان درمانگران : تدوین مدل مبتنی بر رویکرد کیفی به پژوهش
سرکشیکیان, سید مهدی؛ شکوری, علی؛ راجی, زهرا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-09-23)حمایت اجتماعی یکی از متغیرهای مورد مطالعه در علوم روانشناسی و اجتماعی است. حمایت اجتماعی با تأثیرگذاری بر عرصههای مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهروری افراد را ارتقا میدهد و فرد را برای مواجه با مشکلات یاری میرساند. ...
-
واکاوی ابعاد اجتماعی سوگ دردوره COVID-19: یک مرور نظام مند
ولدبیگی, اقبال؛ زاهدی اصل, محمد؛ عادلیان, حمیده (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)مرگ حقیقیترین و غیرقابل کنترلترین رویداد زندگی بشر است. شاید یکی از چالش برانگیزترین مواجه انسان، سازگاری با فقدان عزیزانش باشد وضعیت حاکم بر چرخه سوگ و سوگواری در زمان پاندمیکرونا باعث نوعی پیچیدگی سوگ افراد شده است. ...
-
تحلیل مسیررابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید-19
نیک بخش, بهرام (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-06-22)پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کمی و پیمایشی است، که رابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید- 19 را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری سالمندان(60 سال و بالاتر)، در شهرستان ...




