پیشبینی خودکارآمدی دختران دانشآموز دبیرستان بر اساس ویژگیهای شخصیت مادران
(ندگان)پدیدآور
دانش, عصمتنیکومنش, نرسانگاشمشیری, میناسلیمی نیا, نرگسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، پیشبینی خودکارآمدی دختران بر اساس ویژگیهای شخصیتی مادرانشان بود. روش پژوهش همبستگی و تعداد نمونه 351 دانشآموز مقطع متوسطۀ استان البرز بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ شخصیتی نئو (مک کری و کاستا، 1985) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) بود. تحلیل یافتهها نشان داد از بین متغیرهای پیشبین، تنها خردهمقیاس مسؤولیتپذیری مادران، خودکارآمدی دختران را پیشبینی میکند و ضریب رگرسیون (226/0= &beta)، نشاندهندۀ رابطۀ مثبت مسؤولیتپذیری مادران با خودکارآمدی دختران بود (002/0>P P ). همچنین، معدل دختران دبیرستانی با ضریب رگرسیون (330/0= &beta)، گویای همبستگی مثبت و معنادار (0001/0>P P )؛ و سن مادران با ضریب رگرسیون (105/0-= &beta) گویای همبستگی منفی و معنادار با خودکارآمدی دختران آنها بود (037/0>P P ). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت با توجه به نقشی که مسؤولیتپذیری و فاصلۀ سنی کم مادران با دختران، بر خودکارآمدی دخترانشان دارد، لازم است با تقویت منابع مسؤولیتپذیری مادران، و تشویق مادران به فرزنددار شدن در سنین جوانی، خودکارآمدی فرزندان نوجوان آنها را افزایش داد.
کلید واژگان
خودکارآمدیدختران دانشآموز دبیرستان
صفات شخصیتی
مادران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علوم مالزی، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




