تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود شاخصهای روانی SCL-90 و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت
(ندگان)پدیدآور
خانی, فاطمهصمصام شریعت, سیدمحمدرضامهداد, علیتکی, فاطمهکورنگی بهشتی, مهردادحکمت روان, رویانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود شاخصهای روانی SCL-90 و کیفیت زندگی (QL) بیماران مبتلا به دیابت
در شهر اصفهان، انجام شد. روش تحقیق نیمهآزمایشی و طرح
آزمایش، پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ
مراجعهکنندگان به درمانگاه تخصصی
دیابت آریانا بود که براساس تمایل مراجعان به شرکت در کلاسهای
آموزشی مهارت زندگی، نمونه بهصورت تصادفی از بین آنها انتخاب شد. براساس نظر پزشک
در مورد تشخیص دیابت، نمونۀ نهایی شامل 70 تفر در دو گروه آزمایش (35=n) و گواه (35=n) گمارده شدند. ابزارهای
تحقیق شامل؛ 1ـ مقیاس شاخصهای روانی (SCL-90-R) و 2ـ پرسشنامۀ کیفیت
زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-26)، بود. نتایج تحلیل
مانوا نشان داد که میانگین گروه آزمایش در روانپریشی، ترس مرضی،
اضطراب، افسردگی، وسواس، شکایات جسمانی و سلامت روانی (01/0P
کلید واژگان
آموزش مهارتهای زندگیشاخصهای روانی SCL-90
کیفیت زندگی
دیابت
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
کارشناس پرستاری دانشگاه اصفهان
کارشناس زیستشناسی دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
شاپا
2676-33032676-5128




