تبیین رفتار خرافی بر اساس سبکهای دلبستگی و اضطراب در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا
(ندگان)پدیدآور
آذرمی, ربابهفرهادی, مهرانرشید, خسرویار محمدی واصل, مسیبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تبیین رفتار خرافی بر اساس سبکهای دلبستگی و اضطراب انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه بوعلی در سال تحصیلی 96-95 که 12874 نفر بودند. از این تعداد 370 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای رفتار خرافی (محقق ساخته، 2017) سبکهای دلبستگی هازان و شیور (Hazan & Shaver, 1987) و اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر (Speilberger, 1970) استفاده و تحلیل دادهها با روش رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد از لحاظ آماری اضطراب میتواند رفتار خرافی را در دانشجویان تبیین کند. همچنین سبکهای دلبستگی قادر به تبیین این رفتار هستند. اضطراب حالت نمیتواند رفتار خرافی را پیشبینی نماید، اما اضطراب صفت قادر به پیشبینی این رفتار است. همچنین سبکدلبستگی اجتنابی میتواند رفتار خرافی را پیشبینی کند. سبک دلبستگی دوسوگرا بیشتر از سبک اجتنابی رفتار خرافی را پیشبینی مینماید. مقدار p برای دلبستگی ایمن 171/0 غیر معنیدار به دست آمد، بنابراین دلبستگی ایمن نمیتواند این رفتار را پیشبینی کند. در مورد یافتهها میتوان گفت اضطراب بهویژه اضطراب صفت در ایجاد رفتار خرافی مؤثر است. افراد با اضطراب صفت، آمادگی بالایی برای انجام این رفتار دارند. از سوی دیگر سبکهای دلبستگی ناایمن بهخصوص دلبستگی دوسوگرا که بنا به تحقیقات با اضطراب رابطه بالایی دارد در ایجاد این رفتار نقش دارند.
کلید واژگان
رفتار خرافیسبکهای دلبستگی
اضطراب حالت- صفت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
شاپا
2676-33032676-5128




