روابط ساختاری پیوند با مدرسه و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دبستانی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
جعفری هرندی, رضاستایشی اظهری, محمدفضل الهی قمیشی, سیف الهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، آزمون نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین پیوند با مدرسه و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان بود. روش تحقیق همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان پژوهش 181 دانشآموز پسر و دختر پایه چهارم، پنجم و ششم دبستان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سواری، 1390)، پیوند با مدرسه (رضایی شریف و همکاران، 1393) و خودکارآمدی تحصیلی (جینکس و مورگان، 1999) بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، با استفاده از روشهای مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد که ضریب مسیر پیوند با مدرسه به خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی معنادار است، همچنین مسیر خودکارآمدی به اهمالکاری نیز معنادار بود (001/0 PPP
کلید واژگان
پیوند با مدرسهخودکارآمدی
اهمالکاری تحصیلی
دانشآموزان دبستانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.استاد مدعو گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.
شاپا
2676-33032676-5128




