اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر کاهش مشکلات درونیسازی و برونیسازی کودکان بدسرپرست
(ندگان)پدیدآور
محمدی نسب, حمیدهسید موسوی, پریسابهزادپور, سمانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بدسرپرستی در کودکان، مشکلات رفتاری و هیجانی شدیدی را به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر کاهش مشکلات درونیسازی و برونیسازی کودکان بدسرپرست انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. 21 نفر از کودکان مقیم در دو مرکز شبهخانواده در شهر تهران با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوة تصادفی در دو گروه قرار گرفتند،11 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل شرکت داشتند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مداخله هنردرمانی گروهی و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از فهرست رفتاری کودک آخنباخ استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش معناداری در مشکلات درونیسازی شده شامل تحریکپذیری، اضطراب/ افسردگی، گوشهگیری و نشانههای بدنی و همچنین مشکلات برونیسازی شده شامل پرخاشگری داشتند. با توجه به یافتههای پژوهش، به نظر میرسد هنردرمانی بتواند بهعنوان روشی مؤثر و کارآمد در کاهش مشکلات رفتاری هیجانی کودکان بدسرپرست در مداخلات به کار گرفته شود.
کلید واژگان
هنردرمانی گروهی بیانگرمشکلات درونیسازی
مشکلات برونیسازی
کودکان بدسرپرست
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
شاپا
2676-33032676-5128




