• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
    • دوره 19, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
    • دوره 19, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی معنایی آسیب‌های برآمده از فضای مجازی در روابط بین زوجین در شهر اصفهان

    (ندگان)پدیدآور
    شجاعی جشوقانی, ریحانهاحمدی, احمدجزایری, رضواناعتمادی, عذرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    903.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش واکاوی معنایی آسیب‌های برآمده از فضای مجازی در روابط بین زوجین در شهر اصفهان بود که با رویکردی تفسیرگرایانه و با تأکید بر اهمیت معناهای ذهنی و معنایی زوجین آسیب‌های برآمده از فضای مجازی را کشف و مورد مطالعه قرار داد. روش پژوهش از نوع روش کیفی (تحلیل تماتیک) بود. جامعة آماری پژوهش، همة زوجین شهر اصفهان که از فضای  مجازی استفاده می‌کردند، بود (سال 1394 و 1395). از بین آن‌ها 35 زوج بر مبنای نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق انجام مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساخت‌یافته جمع‌آوری شدند. برای تحلیل داده‌ها از طرحِ تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان‌دهندة این بود که آسیب‌های برآمده از فضای مجازی در روابط بین زوجین شامل دو بعد مشکلات درون‌فردی و  بین‌فردی است. مشکلات درون‌فردی شامل اعتیاد اینترنتی، تغییر سبک زندگی و متزلزل شدن ارزش‌ها (ارزش‌های فرهنگی، خانوادگی و اجتماعی) بود و مشکلات بین‌فردی شامل مشکلات جنسی، روابط فرازناشویی آنلاین و کاهش صمیمیت بود.
    کلید واژگان
    واکاوی معنایی
    فضای مجازی
    روابط زوجین
    مشکلات درون‌فردی
    مشکلات بین‌فردی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-10-23
    1397-08-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجو دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
    دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2676-3303
    2676-5128
    URI
    https://dx.doi.org/10.30486/jsrp.2018.544562
    http://jsr-p.khuisf.ac.ir/article_544562.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/189565

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب