• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسة بهزیستی روانی و نیرومندی های مَنِش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    انتظاری شبستر, فائزهخادمی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    903.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش مقایسه بهزیستی روانی و نیرومندی­های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. روش تحقیق، علّی- مقایسه­ای بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده­ها و رشته­های مختلف با روش خوشه­ای طبقه­ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامة بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1989) و پرسشنامة ارزش‌های فعال در عمل (فرم کوتاه) (پترسون و سلیگمن، 2004) بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه‌های بهزیستی روانی و نیرومندی­های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان به­طور معناداری متفاوت بود (05/0>p). بین دانشجویان رشته­های علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مؤلفه‌های خودمختاری، رشد شخصی، پذیرش خود و بهزیستی روانی (در حالت کلی) و در بین مؤلفه‌های نیرومندی­های منش، به‌جز مؤلفه‌های رهبری، بخشش، فروتنی و شوخ­طبعی، بین سایر مؤلفه­ها تفاوت­ معناداری وجود داشت (05/0>p)، به­طوری­که میانگین نمره به دست آمده برای هر دو متغیر در دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی بود.
    کلید واژگان
    بهزیستی روانی
    نیرومندی های منش
    دانشجویان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
    عضو هیئت‌علمی، گروه روان‌شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران

    شاپا
    2676-3303
    2676-5128
    URI
    https://dx.doi.org/10.30486/jsrp.2018.540486
    http://jsr-p.khuisf.ac.ir/article_540486.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/189546

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب