مقایسة بهزیستی روانی و نیرومندی های مَنِش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
انتظاری شبستر, فائزهخادمی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مقایسه بهزیستی روانی و نیرومندیهای منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. روش تحقیق، علّی- مقایسهای بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکدهها و رشتههای مختلف با روش خوشهای طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامة بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامة ارزشهای فعال در عمل (فرم کوتاه) (پترسون و سلیگمن، 2004) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفههای بهزیستی روانی و نیرومندیهای منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بهطور معناداری متفاوت بود (05/0>p). بین دانشجویان رشتههای علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مؤلفههای خودمختاری، رشد شخصی، پذیرش خود و بهزیستی روانی (در حالت کلی) و در بین مؤلفههای نیرومندیهای منش، بهجز مؤلفههای رهبری، بخشش، فروتنی و شوخطبعی، بین سایر مؤلفهها تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>p)، بهطوریکه میانگین نمره به دست آمده برای هر دو متغیر در دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی بود.
کلید واژگان
بهزیستی روانینیرومندی های منش
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانعضو هیئتعلمی، گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




