ارزیابی "فاصلهگرفتن": روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه تجربهها در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
طاهری فر, زهرافردوسی, سیماموتابی, فرشتهمظاهری تهرانی, محمدعلیفتی, لادننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تجربهها (ارزیابی عامل فاصلهگرفتن؛ فرسکو و همکاران، 2007 الف) در نمونه دانشجویی داوطلب از دانشجویان دانشگاههای تهران بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود و در آن 182 نفر دانشجو، پرسشنامه تجربهها (فرسکو و همکاران، 2007 الف)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003)، پرسشنامه افسردگی بک-ویرایش دوم (بک، استیر و براون، 1996) و پرسشنامه اضطراب بک (بک و استیر، 1990) را تکمیل کردند. دادهها با روش همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل قرار گرفتند. همسانی درونی پرسشنامه تجربهها 77/0 بهدست آمد. بهمنظور بررسی روایی همگرا از خردهمقیاس ارزیابی مجدد پرسشنامه تنظیم هیجان استفاده شد و ضریب همبستگی (462/0 = r) به دست آمد. بهمنظور بررسی روایی افتراقی، از خردهمقیاس فرونشانی پرسشنامههای مذکور استفاده شد. پرسشنامه تجربهها و خردهمقیاس فرونشانی همبستگی معنادار نداشتند (01/0>P P ). علاوه بر این، رابطه منفی میان پرسشنامه تجربهها و پرسشنامه افسردگی بک-ویرایش دوم (01/0>P P ) و پرسشنامه اضطراب بک (01/0>P P ) به دست آمد. درنهایت، در تحلیل عامل اکتشافی، دو عامل بهدست آمد. این پژوهش شواهد امیدبخشی از مشخصات روانسنجی پرسشنامه تجربهها در جمعیت غیربالینی دانشجویی را نشان میدهد.
کلید واژگان
فاصله گرفتنتنظیم هیجان
مشخصات روانسنجی
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




