بررسی نقش مصرف رسانهای بر سرمایه اجتماعی مهاجرین شهر بهارستان
(ندگان)پدیدآور
محمودیان, حسینمقدس, سعیدجهان شاهی, منیژهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نتایج بسیاری از پژوهشها نشان میدهد که میزان سرمایه اجتماعی در ایران روند نزولی طی میکند. از جمله نتایج طرح ملی نگرشهای ایرانیان در موج اول و دوم حاکی از آن است که شاخصهای سرمایه اجتماعی رو به کاهش بوده که برای جامعه ایران بسیار خطرناک است. بررسی علمی و شناسایی رسانههای جمعی که از پیشرفت این روند جلوگیری میکنند و موجب افزایش سرمایه اجتماعی میشوند، امری ضروری است. هدف این پژوهش بررسی میزان سرمایه اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن با تأکید بر مصرف رسانهای در بین مهاجرین شهرستان بهارستان هست. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش بوده و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مهاجران بالای ۱۸ سال واردشده به شهرستان بهارستان بوده است. تعداد 325 نفر از جامعه آماری به شیوه تصادفی سیستماتیک برای مطالعه انتخاب شدند. سرمایه اجتماعی پس از تحلیل عامل به سه بعد اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و آگاهی و توجه به امور عمومی تقسیم شد. مصرف رسانهای نیز پس از تحلیل عامل به سه بعد رسانه داخلی، رسانه خارجی و اینترنت تقسیم شد. متغیرهای تحصیلات، تعداد اعضای خانواده، مدت اقامت، مصرف رسانه داخلی، اینترنت و مجموع ابعاد مصرف رسانه (کل مصرف رسانه) با کل سرمایه اجتماعی دارای ارتباط معناداری بود. پنج متغیر طبقه اجتماعی، محل تولد، مصرف رسانه داخلی، تحصیلات و اینترنت در مجموع توانستند 48.3 درصد از تغییرات متغیر وابسته (کل سرمایه اجتماعی) را تبیین کنند.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیرسانه
مهاجرین
بهارستان
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جمعیتشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانکارشناسی ارشد جمعیت شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناس پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه شیراز




