شناخت میزان گرایش جوانان به معنویتهای نوظهور و عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر آن (دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال)
(ندگان)پدیدآور
پوریوسفی, حمیدفراستخواه, مقصودتشکر, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش برسی میزان گرایش دانشجویان به جنبشهای نوین معنوی برای شناخت بهتر شرایط و چالشهای موجود و نیز میزان تأثیرپذیری این متغیر از عوامل اجتماعی چون مصرف کالاهای فرهنگی، روابط اجتماعی، نحوه هویت یابی و طبقه اجتماعی گروه مورد بررسی است. برای مبانی نظری از نظریات اندیشمندانی چون مارکس، کنت، دورکیم، برگر و دیوی استفاده شده است. روش مطالعه پیمایش بوده و بعد از تعیین حجم نمونه پرسشنامه توسط 384 نفر از جمعیت مورد مطالعه توسط نمونهگیری تصادفی ساده تکمیل شده است. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمون TوF انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل شده رابطه مصرف کالاهای فرهنگی، روابط اجتماعی و نحوه هویت یابی جوانان با گرایش آنها به معنویتهای نوظهور مستقیم و معنی دار است. اما طبقه اجتماعی جوانان، جنسیت و وضعیت تأهل رابطه معناداری با گرایش به معنویتهای نوظهور ندارد.
کلید واژگان
معنویتهای نوظهورکالاهای فرهنگی
طبقه اجتماعی
روابط اجتماعی
هویت یابی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال




