• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم اجتماعی
    • دوره 10, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم اجتماعی
    • دوره 10, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش کانال ماهواره‌ای فارسی زبان در افزایش گرایش دانشجویان دختر به مدهای آرایش و زیبایی (مورد مطالعه: دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    عبدالرحمانی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    583.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اساسی تحقیق حاضر آن است اولاً ببیند وضعیت گرایش دانشجویان به ماهواره‌ها و پدیده آرایش و زیبایی چگونه است و دوم آن که این وضعیت تا چه میزان تحت تاثیر برنامه‌های کانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان شکل گرفته است؟ به تعبیر دیگر کانال‌های ماهواره ای فارسی زبان چه تأثیری در گرایش دانشجویان به مد، آرایش و زیبایی داشته‌اند؟ برخی اهداف دیگر عبارت است از: بررسی نقش نوع و شیوه استفاده از کانال ماهواره ای فارسی زبان و نقش آن در افزایش گرایش دانشجویان دختر به آرایش و زیبایی و نیز نقش برنامه‌های مد و لباس، شعر، آواز، مسابقات و نیز نقش برنامه‌های تبلیغاتی – پیام‌های بازرگانی کانال ماهواره‌ای فارسی زبان در افزایش گرایش دانشجویان به آرایش و زیبایی. اگر چه که برخی از نظریه پردازان (مانند وبلن) به طور مشخص به مبحث تاثیرات رسانه‌ای اشاره نکرده‌اند و در مقابل برخی دیگر (بودریار، گیدنز، فمینست‌ها و مکتب فرانکفورت) به شدت بر آن تاکید داشته‌اند. چارچوب نظری این تحقیق تلفیقی از این نظریه‌ها و نظریه پردازان است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایش بود، روش گردآوری داده‌ها، میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 100 نفر از دانشجوهای دختر دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران است. شدند. با مشورت از ده تن از اساتید و کارشناسان فن، روایی و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان اعتبار گویه‌های پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفت. ضریب آلفای کل میزان 79/0 به دست آمد.یافته‌ها نشان از برخی تفاوت‌های معنادری میان متغیرهای جمعیت شناختی (یعنی میزان سن، میزان تحصیلات والدین، شغل، در آمد ماهانه و تحصیلات آزمودنی‌ها) با میزان استفاده، نوع استفاده، شیوه استفاده از برنامه‌های مختلف ماهواره‌هاست. یافته دوم، حاکی است: بین تماشای برنامه‌های تبلیغاتی-پیام‌های بازرگانی کانال ماهواره‌ای فارسی و گرایش دانشجویان دختر به آرایش و زیبایی با شغل آزمودنی رابطه معنی دار وجود دارد . یافته سوم نشان داد که بین برنامه‌های کانال ماهواره‌ای فارسی زبان مرتبط با مد و لباس، شعر، آواز و مسابقات و گرایش دانشجویان دختر به آرایش و زیبایی و هیچ یک از متغیر‌ها تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج این تحقیق به طور کلی نشان داد که کانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در میان عوامل گوناگون اجنماعی و ارتباطی، پدیده‌ای اثرگذار بر دختران دانشجو در گرایش به انواع مدها، و زیبایی‌هاست.
    کلید واژگان
    کانال‌های ماهواره‌ای
    ماهواره
    زیبایی
    آرایش
    تبلیغات

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

    شاپا
    1735-7039
    URI
    http://jss.iau-shoushtar.ac.ir/article_529449.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/189088

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب