طراحی مدل بومی مدیریت ارتباطات بحران در شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
خرسند, حمیدهتلخابی علیشاه, علیرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی بحرانهای مقطعی در کشورهای در حال توسعهبهخصوصایران که نقطه عطف آن پایتخت میباشد، نشان میدهدکه ارتباطات در اشکال مختلف خود به عنوان عامل تسریع بخش و شتابآفرین عمل نموده است. از این رو این پژوهش به دنبال مدلی است که مدیریت ارتباطات بحران را در شهر تهران ارائه دهد تا بتواند در زمان شیوع بحران اقدامات ارتباطی موثر برای مخاطبان باشد. در این پژوهش، به منظور تحقق هدفهای مطرح شده و با توجه به ماهیت موضوع، از روش ترکیبی (تحقیق پیمایشی و تکنیک دلفی) استفاده شده است. میدان مورد مطالعه شامل اساتید ارتباطات، مدیران مسئول رسانهها و مسئولان ستادهای مدیریت بحران در شهر تهران در نظر گرفته شد. با استفاده از فرمول دوم کوکران تعداد 217 نفر حجم نمونه در نظر گرفته شد. به استناد تکنیک دلفی، از نظرات 30 نفر از اساتید مطرح در این زمینه و مدیران ارشد ستاد مدیریت بحران و مدیران مسئول رسانهها به عنوان خبرگان (افراد نخبه و متخصص) جهت ساختن و تکمیل نمودن پرسشنامهها استفاده گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از مدلسازی معادلات ساختاری، کلیه بار عاملی متغیرهای مورد سنجش روی کارکردهای ششگانه رسانهای در مدیریت پیش از بحران (اطلاعرسانی، آموزش، پایش و رصد محیطی رسانه، ایجاد همبستگی عمومی و هدایت افکار عمومی و ارتباطی) معنادار بودهاند. همچنین بر طبق اطلاعات کسب شده، کلیه بارعاملی متغیرهای مورد سنجش روی الزامات ششگانه رسانهها برای مدیریت اثربخش بحران (الزامات مدیریتی، الزامات نیروهای رسانه، الزامات ساختاری ارتباطات، ویژگی مخاطبمحور بودن ارتباطات، مطالعات زمینهای و پاسخگویی) معنادار بودهاند.
کلید واژگان
مدیریت ارتباطات بحرانکارکردهای رسانهای
الزامات رسانهها و مدیریت پیش از بحران
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز- ایران.گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران- ایران (نویسنده مسئول).
شاپا
2322-56612476-7034




