• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناسی
    • دوره 10, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناسی
    • دوره 10, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل بومی مدیریت ارتباطات بحران در شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    خرسند, حمیدهتلخابی علیشاه, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    438.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی بحران‌های مقطعی در کشورهای در حال توسعهبهخصوصایران که نقطه عطف آن پایتخت می­باشد، نشان می‌دهدکه ارتباطات در اشکال مختلف خود به عنوان عامل تسریع ­بخش و شتاب­آفرین عمل نموده است. از این ­رو این پژوهش به دنبال مدلی است که مدیریت ارتباطات بحران را در شهر تهران ارائه دهد تا بتواند در زمان شیوع بحران اقدامات ارتباطی موثر برای مخاطبان باشد. در این پژوهش، به منظور تحقق هدف‌های مطرح شده و با توجه به ماهیت موضوع، از روش ترکیبی (­تحقیق پیمایشی و تکنیک دلفی) استفاده شده است. میدان مورد مطالعه شامل اساتید ارتباطات، مدیران مسئول رسانه­ها و مسئولان ستادهای مدیریت بحران در شهر تهران در نظر گرفته ­شد. با استفاده از فرمول دوم کوکران تعداد 217 نفر حجم نمونه در نظر گرفته شد. به استناد تکنیک دلفی، از نظرات 30 نفر از اساتید مطرح در این زمینه و مدیران ارشد ستاد مدیریت بحران و مدیران مسئول رسانه­ها به عنوان خبرگان­ (افراد نخبه و متخصص) جهت ساختن و تکمیل نمودن پرسشنامه­ها استفاده گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از مدل­سازی معادلات ساختاری، کلیه بار­ عاملی متغیرهای مورد سنجش روی کارکردهای شش­گانه رسانه‌ای در مدیریت پیش از بحران ­(اطلاع­رسانی، آموزش، پایش و رصد محیطی رسانه، ایجاد همبستگی عمومی و هدایت افکار عمومی و ارتباطی) معنادار بوده­اند. هم­چنین بر طبق اطلاعات کسب شده، کلیه بارعاملی متغیرهای مورد سنجش روی الزامات شش‌گانه رسانه‌ها برای مدیریت اثربخش بحران ­(الزامات مدیریتی، الزامات نیروهای رسانه، الزامات ساختاری ارتباطات، ویژگی مخاطب­محور بودن ارتباطات، مطالعات زمینه‌ای و پاسخگویی) معنادار بوده­اند.
    کلید واژگان
    مدیریت ارتباطات بحران
    کارکردهای رسانه‌ای
    الزامات رسانه‌ها و مدیریت پیش از بحران

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز- ایران.
    گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی‌، تهران- ایران (نویسنده مسئول).

    شاپا
    2322-5661
    2476-7034
    URI
    http://jss.iaut.ac.ir/article_529182.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188917

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب