مدیریت احساسات گامی در راستای توسعه جامعهشناسی احساسات
(ندگان)پدیدآور
عباسزاده, محمدطالبپور, اکبرپناه شاهی, مهسانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گذر از پارادایم دوم اقتصادی به پارادایم سوم اقتصادی، نشانگر تحول و دگرگونی از حوزهی صنعت به سوی مشاغل خدماتی میباشد؛ که دانش، اطلاعات، ارتباطات و احساسات نقش عمدهای در این نوع مشاغل بر عهده دارند. تحولات اخیر در حوزهی جامعهشناسی نیز، در خدمت این گذار اقتصادی بوده است؛ به این نحو که با ظهور اندیشمندانی چون هوخشیلد، ترنر، کالینز، کمپر و ... میتوان به اهمیت چنین مشاغلی، به ویژه احساسات که نسبت به این مشاغل مرکزی هستند، پیبرد.
تا پیش از این، اهمیت چندانی به ریشههای اجتماعی و فرهنگی احساسات داده نمیشد و آنها بیشتر، در حوزهی روانشناسی مورد مطالعه قرار میگرفتند. حال، جامعهشناسی، در صدد جبران این کاستیها برآمده و با کارهای عمده خود نشان داده است که چگونه احساسات در جوامع مختلف و از طریق فرهنگی برساخته میشوند. هوخشیلد برجستهترین نظریهپرداز اینحوزه خاطر نشان میکندکه ما نه تنها یاد میگیریم که احساسات خود را مدیریت کنیم؛ بلکه از روشهای مختلف مدیریتی (بازی عمیق و بازی سطحی) برای فروش احساسات خود استفاده کرده و در قبال چنین کاری مزد نیز دریافت میکنیم. پس کار احساسی ارزش مبادله داشته و از طریقِ قواعد احساسی تعدیل میشود.
به همین خاطر، مقاله حاضر،  قصد دارد با طرح مدیریت احساسات و مفاهیم کلیدی مطرح در حوزه جامعهشناسی احساسات، گامی در راستای توسعه این حوزه از جامعهشناسی بردارد.
کلید واژگان
احساساتکار احساسی
تلاش احساسی
مدیریت احساسات
قواعد احساسی
قواعد نمایشی
بازی عمقی و بازی سطحی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزاستادیار جامعهشناسی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی(ره)، بروجرد- ایران.
کارشناسی ارشد جامعهشناسی.
شاپا
2322-56612476-7034




