بررسی مقایسهای شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از منظر مسئولیت اجتماعی با رویکرد کارول
(ندگان)پدیدآور
تقیزاده, هوشنگسلطانی فسقندیس, غلامرضاشکری, عبدالحسیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانها از مجرای تعیین و تبیین خوب و بد در برابر گروههای مخالف ذینفع از خود واکنش نشان میدهند. آنها به گونهای عمل میکنند که از دیدگاه مشتریان، نهادها و سازمانهای دولتی، سهامداران و کل جامعه دارای کرداری نیکو باشند؛ رعایت این عوامل تحت عنوان مسئولیت اجتماعی تلقی میشود. تحقیق حاضر با هدف مقایسه شرکتهای مسافربری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از منظر مسئولیت اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران میباشد که تعداد آنها 8 شرکت میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری و هدف تحقیق، کل جامعه آماری مورد پیمایش قرار گرفته و نمونهگیری انجام نشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. در طراحی پرسشنامه از ابعاد مسئولیت اجتماعی بنگاه مبتنی بر رویکرد کارول(1991) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش ویکور[1] و آنتروپی شانون بهرهگیری به عمل آمده است. نتایج حاصل بیانگر رتبه هر یک از شرکتها، از لحاظ میزان توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه میباشد.
کلید واژگان
مسئولیت اجتماعی بنگاهبعد اخلاقی
بعد اقتصادی
بعد قانونی و نوع دوستی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).گروه مدیریت، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد- ایران.
گروه مدیریت، واحد بستانآباد، دانشگاه آزاد اسلامی؛ بستانآباد- ایران.
شاپا
2322-56612476-7034




