• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناسی
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات جامعه شناسی
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه‌‌ هوش‌ فرهنگی و عوامل مرتبط با آن (استفاده از رسانه‌ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی) در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    بری‌خجسته, فریباعباس زاده, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1005.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از آن­جائی­که هوش ­فرهنگی مهم­ترین توان­مندی است که می­توان برای مواجهه مناسب با موقعیت­های چند­فرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی­کمک می­کند با درک سریع و صحیح مولفه­های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هریک از آن­ها بروز دهیم. مطالعه حاضر سعی دارد هوش­فرهنگی دانشجویان را با عوامل مرتبط با آن که عبارتند ­از: استفاده از رسانه­ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی بررسی کند. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. از نظر شیوه گردآوری اطلاعات و داده­ها، از گونه پژوهش­­­­های پیمایشی است. با توجه به سنجش رابطه بین متغیر­های پیش­بین و ملاک از نوع همبستگی می­باشد. با در اختیار داشتن تعداد کل جامعه آماری، برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان، 375 نفر محاسبه­گردیده است. برای جمع­آوری داده­های­لازم جهت آزمون فرضیه­­های­تحقیق، ازپرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و پرسشنامه­های محقق ساخته در مورد میزان استفاده از رسانه­ها، هویت مذهبی و سرمایه اجتماعی می­باشد استفاده گردیده است و هوش­ فرهنگی متغیر ملاک که دارای ابعادی چون فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری می­باشد و متغیرهای پیش­بین تحقیق شامل میزان استفاده از رسانه­ها، هویت مذهبی وسرمایه اجتماعی می­باشد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کولموگروف اسمیرنوف و رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار آماریSPSS  استفاده شده است. در این پژوهش پایایی به وسیله روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. یافته­های تحقیق نشان داد که میزان استفاده از رسانه­ها با تمامی ابعاد هوش فرهنگی به جز بعد شناختی رابطه­ مثبت و معنی­داری دارد. هویت مذهبی با چهار بعد هوش فرهنگی رابطه مثبت و مستقیمی دارد. سرمایه اجتماعی با بعد فراشناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه منفی و معکوسی دارد ولی با بعد شناختی هوش فرهنگی رابطه­ای مثبت و مستقیمی دارد.
    کلید واژگان
    هوش فرهنگی
    هویت مذهبی
    سرمایه اجتماعی و میزان استفاده از رسانه‌ها

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2012-10-22
    1391-08-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات.
    گروه علوم سیاسی ، دانشکدۀ علوم سیاسی ، دانشگاه تبریز ، تبریز ، ایران

    شاپا
    2322-5661
    2476-7034
    URI
    http://jss.iaut.ac.ir/article_521082.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188753

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب