بررسی اولویتهای ارزشی معلمان و ارتباط آن با برخی عوامل اقتصادی- اجتماعی (مورد مطالعه: معلمان شهرستان بروجن)
(ندگان)پدیدآور
میرفردی, اصغراحمدی, سیروسرفیعی بلداجی, زهرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ارزشها از بنیادیترین عوامل جهتدهندۀ رفتارهای انسانی در هر جامعهای به شمار میآیند و نقش مهمی در رشد و توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایفا میکنند. اولویتهای ارزشی که از جامعهای به جامعة دیگر تفاوت دارند بازتاب تجربههای متفاوت مردم مختلف هستند. این مطالعه با استفاده از نظریة تحول فرهنگی اینگلهارت، درصدد شناخت اولویتهای ارزشی معلمان و ارتباط آن با برخی عوامل اقتصادی-اجتماعی است. دادههای پژوهش بهشیوۀ پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. حجم نمونه شامل 343 معلم شاغل در ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان بروجن بوده که به شیوۀ تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان دادند که معلمان دارای اولویتهای ارزشی مادیگرایانه هستند و تفاوتی در اولویتهای ارزشی گروههای سنی مختلف معلمان مشاهده نشد. از بین متغیرهای مستقل تحقیق "احساس امنیت اجتماعی"، "جنسیت" و "درآمد" رابطة معناداری با اولویتهای ارزشی داشتند.
کلید واژگان
اولویتهای ارزشیارزشهای مادی
ارزشهای فرامادی
اینگلهارت
معلمان
بروجن
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
انجمن جامعهشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوجاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوج
کارشناس ارشد جامعه شناسی




