رابطۀ باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوة مدیریت ظاهر در جوانان مورد مطالعه: جوانان 18تا 30سالۀ ساکن شهر مشهد
(ندگان)پدیدآور
حیدری چروده, مجیدکرمانی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق به منظور دستیابی به درکی از باورهای زیباشناختی جوانان و تأثیر آن بر ماهیت تصویر ذهنی ایشان از بدنشان و نحوةمدیریت ظاهر در آنها صورت گرفت. منابع نظری موجود و تحقیقات پیشین مدعی تأثیرپذیری تصویر بدن و نحوة مدیریت ظاهراز متغیرهایی با ماهیتی عمدتاً اجتماعی و فرهنگی بود. بر این اساس نوع مواجهه با بدن مـیتوانـد شاخصـی عمـومی در جهـتبازنمایی وضع اجتماعی و فرهنگی جامعه به حساب آید. جامعۀ آماری تحقیق جوانان 18تا 30سالۀ ساکن مشهد و حجم نمونه800نفر بوده است. در این تحقیق برای شناسایی عوامل پنهان در ورای باورهای زیباشناختی و جلوههای مدیریت بدن، از تحلیلعاملی اکتشافی و برای دسته بندی پاسخگویان از حیث متغیرهای اصلی، از تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایجمؤید آن است که باورهای زیباشناختی جوانان به دو دستۀ سنتی و نو تقسیمپذیر است و با تحول در باورهای زیباشناختی جواناناز صورت سنتی به وضع جدید، نارضایتی جوانان از تصویر موجود بدن افزایش مییابد و ایشان تمایل بیشتری به دستکاری در بدن،به منظور تحقق تصویر آرمانی از آن، نشان میدهند.
کلید واژگان
باورهای زیباشناختیتصویر ذهنی از بدن
تصویر آرمانی از بدن
مدیریت ظاهر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
انجمن جامعهشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد




