مرور دوره 8, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
مطالعة انسانشناختی هویت زبانی مهاجران افغان در ایران
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2014-09-23)به باور بسیاری از اندیشمندان حوزة زبانشناسی و انسانشناسی "زبان" پایة هویت بهشمار میآید، چه دو مفهوم هویت و زبان در پیوندی ناگسستنی با یکدیگر قرار دارند. حتی برخی از آنان معتقدند نخستین نشانة هویت، یعنی نامهای فردی، ...
-
منطق فازی ابزاری جهت ساخت و سنجش مفاهیم در علوم اجتماعی
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2014-09-23)مفاهیم اجتماعی بر معانی فهمیدهشدهای دلالت دارند که میتوان آنها را در "مصادیق"[1] مشخص و مطالعه کرد. بنابراین، مفاهیم اجتماعی از دوپارة ذهنی[2] و عینی[3] تشکیل شدهاند. بهعبارت دیگر، وجود رابطة دیالکتیکی بین ذهن و عین ...
-
«انسان دانشگاهی» ایرانی و مشکل زبان
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2014-09-23)کشور ما یکی از بزرگترین نسبت های دانشجویان و دانش آموختگان را در سطح عالی، به نسبت کل جمعیت در جهان دارد. با وجود این، اکثریت قریب به اتفاق کنشگران آموزش عالی معتقد به آن نیستند که «جماعت دانشگاهی» در مفهوم متعارف این ...
-
ترجمة متون اجتماعی و رابطۀ آن با اجتماع علمی و توسعۀ علمیـ فرهنگی
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2014-09-23)محور اصلی این نوشتار بررسی وضعیت متون ترجمهای در گسترۀ علوماجتماعی در جامعة ماست. فرض اولیۀ ما این است که متون علمی موجود، درحالیکه نمودی از توسعۀ علمی هستند، میتوانند منبعی برای توسعة علم و فرهنگ نیز باشند. یادآوری ...
-
جهانیشدن و زبان فارسی: نکاتی دربارة برنامهریزی زبان ملی
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2014-09-23)ازمیان موضوعهای گوناگون مرتبط با سیاستگذاری و برنامهریزی زبان فارسی ، به نظر میرسد مسئلة تعامل میان زبان فارسی و زبانهای جهانی (بهویژه زبان انگلیسی) چالش مهمی پیش روی زبان مادری ما باشد. واقعیت این است که بعد زبانیِ ...
-
مفاهیم فرهنگی مناقشهبرانگیز در کتابهای آموزش زبان انگلیسی ایران: بررسی مقایسهای نظرات اساتید علومانسانی
(انجمن جامعهشناسی ایران, 2014-09-23)این پژوهش به مقایسة نظر استادان رشتههای حوزة علومانسانی دربارة برخی مفاهیم فرهنگی مناقشهبرانگیز یا دارای قبح عمومی موجود در کتابهای آموزش زبان انگلیسی در ایران میپردازد. بدینمنظور، با مراجعه به کتابهای رایج آموزش ...



