• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • Pure Life
    • Volume 5, Issue 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • Pure Life
    • Volume 5, Issue 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هویت شناسی رسانه های جدید ارتباطی و تأثیر آن بر آموزش مفاهیم دینی در چارچوب ایده رسانه های سرد و گرم مک لوهان

    (ندگان)پدیدآور
    Attaran, BardiaBorzooie, MohammadReza
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    943.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    Takhasosi
    زبان مدرک
    English
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به اهیمت زیاد رسانه ­ها در زندگی روزمره، فهم کلان نظری نسبت به رسانه ­ها اهمیت پیدا می­ کند، که در این میان رسانه ­های جدید در بستر فضای مجازی- مانند اینترنت- از منظرهای مختلف نظری و کابردی قابلیت بررسی و کنکاش دارد. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی در پی پاسخ به این پرسش است که هویت رسانه ­های جدید چیست و بر مبنای ایده رسانه­ های سرد و گرم مک­ لوهان، رسانه­ های جدید ارتباطی، رسانه ­های سرد محسوب می­ شوند یا گرم و این­که تأثیر چنین هویتی بر آموزش معارف دینی چیست؟ به ­همین دلیل پژوهش حاضر، ابتدا به تعریف فضای مجازی پرداخته و خصلت ­های مهم آن را جدا کرده است؛ سپس با توجه به ایده رسانه ­های سرد و گرم مک ­لوهان که از مباحث کاربردی در حوزه نظریه ­های ارتباطی است و نیز رویکرد فرهنگی و فلسفی دارد، استفاده نموده تا فضای مجازی که در عصر مک ­لوهان وجود نداشته را تحلیل کند. مقاله در مرحله اول به وضع اصطلاحات جدیدی از سرد و گرم دست یافته که آن­ها را به رسانه­ های واضح و غامض نامگذاری می ­کند؛ در مرحله دوم نیز فضای مجازی را به­ صورت طیفی تحلیل کرده و در طیف ­بندی به پنج مرحله رسانه ­های سرد و واضح، کم ­مایه، معتدل، پرمایه و گرم و غامض دست می ­یابد و در مرحله سوم و در ادامه تحقیقات خود به ­ماهیت اکتشافی این پژوهش- هویت آمیخته فضای مجازی- پرداخته و آن را تبیین می­ کند؛ در انتهای پژوهش نیز جایگاه رسانه ­های جدید بر اساس طیف بیان شده، نزدیک به رسانه ­های سرد و واضح معرفی شده است. با توجه به این تقسیم ­بندی، محققین معتقدند مفاهیم دینی به ­علت نزدیکی به ابعاد معرفتی و آموختنی، ظرفیت محدودی برای مطرح شدن در فضای مجازی دارند.
    کلید واژگان
    آموزش مفاهیم دینی
    هویت شناسی رسانه های جدید ارتباطی
    رسانه های سرد و گرم مک لوهان
    Religion and Cyberspace

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2018-09-01
    1397-06-10
    ناشر
    Al-Mustafa International University (Al-Mustafa Open University)
    جامعة المصطفی العالمیة (دانشگاه مجازی المصطفی)
    سازمان پدید آورنده
    Master of Islamic Education and Culture and Communication/ Imam Sadiq University
    Faculty Member/ Imam Sadiq University

    شاپا
    2676-7619
    URI
    http://p-l.journals.miu.ac.ir/article_2104.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/18724

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب