طراحی الگوی مدیریت دانش در سطح ملی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد و مدلسازی تفسیری ساختاری
(ندگان)پدیدآور
اخوان, پیماننبیزاده, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در محیط امروزی، مزیت رقابتی پایدار و اصلی در "سرمایههای دانشی" نهفته است. در چنین محیطی، دانش مهمترین مفهوم در خلق ارزش افزوده محسوب میشود. با توجه به شرایط کنونی و گذر از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانشبنیان و کارکردهای مدیریت دانش در این تغییر، به نظر میرسد ارائه الگویی برای مدیریت دارائیهای غیرملموس میتواند در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور مفید واقع شود. لذا تلاش این تحقیق ارائه الگوی مدیریت دانش در سطح ملی است تا بتواند در کاهش هدررفت دانش و سرمایههای فکری ملی مفید واقع شود. بدین منظور تئوری دادهبنیاد به عنوان یک روش کیفی برای جمعآوری و تحلیل دادهها انتخاب شد. تجربیات مدیریت دانش در برخی کشورها مورد مطالعه قرار گرفت و عوامل کلیدی موفقیت آن با استفاده از مرحله نخست تئوری دادهبنیاد احصاء گردید. برای تقلیل مفاهیم و ساخت تئوری، از نظرات جمعی از خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت دانش نیز به همراه روش کیفی مذکور استفاده گردید. لازم به ذکر است که در این نظرخواهی علاوه بر ساخت الگو، مؤلفههای بومی کشور نیز به آن اضافه و اعتبارسنجی الگو انجام پذیرفت. در نهایت، به منظور تست نظریه از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده و مؤلفهها در سه سطح "چشماندازها"، "توانمندسازها" (شامل نظامهای پشتیبان، عوامل محیطی، محرکها و عوامل فرهنگی) و در نهایت "پیامدها" (شامل خلق دانش، بکارگیری دانش، اشتراک دانش، رشد درآمد و رونق اقتصادی، توسعه علم و فناوری و نوآوری در کشور، قدرت پاسخگویی و انعطافپذیری، خردورزی، خودکفایی، خوداتکایی و غرور ملی، معرفت الهی، افزایش بهرهوری و بهبود شاخصهای رفاه اجتماعی و جامعه دانشبنیان) دستهبندی شدند.
کلید واژگان
مدیریت دانش در سطح ملینظریه سازی داده بنیاد
مدلسازی تفسیری ساختاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01




