تحلیل سیاستهای مورد تأکید اسناد فرادستی در مقابله با فساد دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
قائدی, مریممدهوشی, مهردادرازقی, نادرصفایی قادیکلایی, عبدالحمیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
فساد در آموزش عالی پدیدهای است که نظامهای آموزشی همواره با آن درگیر و هزینههای هنگفتی بابت آن پرداختهاند و هدف مقاله حاضر تدوین یک الگوی دانشگاهی عاری از فساد بر مبنای اسناد فرادستی و قوانین و مقررات نظام آموزش عالی ایران است که در پرتو آن رسالت کلیدی این نظام پیگیری شده و ارتقاء کیفیت آن نیز تأمین شود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق آن کیفی میباشد. در تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده و با رویکرد استقرایی، محتوای متنی اسناد فرادستی آموزش عالی به عنوان راهبردهای ابلاغی، تحلیل و مفاهیم در قالب کدهای باز و محوری استخراج شدند. ابتدا نمونهای 77تایی از مجموعه قوانین آموزش عالی به صورت غیراحتمالی و هدفمند انتخاب و به واسطه آنها گونهشناسی قوانین نظام آموزش عالی ارائه و سپس با تحلیل محتوای 7 سند فرادستی منتخب آموزش عالی و استخراج گزارههای الزامآور برای دانشگاهها، 19 مفهوم اصلی استخراج شد. مفاهیم استخراجشده در قالب چهار رویکرد گروهبندی شدهاند: رویکرد مدیریتی و سیاستگذاری در آموزش عالی، تأمین منابع مالی و زیرساختی، تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص و همچنین اجرای سیاست که پایش و ارزیابی آنها الگویی برآمده از معیارهای اسناد فرادستی آموزش عالی را پدید آورده است. در انتها نیز پیشنهاداتی جهت اجرایی شدن الگوی استخراجشده مطرح شده است.
کلید واژگان
فساد دانشگاهیاسناد فرادستی
آموزش عالی
سیاستگذاری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندراناستاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
دانشیار گروه اجتماعی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تهران
دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه تهران




