شناسایی چالشهای شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور دانشگاهی در مسیر رشد
(ندگان)پدیدآور
جعفرنژاد, احمدمحقر, علیاختیارزاده, احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به صنعت به کمک شرکتهای زایشی، راهکاری است که نزدیک به یک دهه در ایران پیادهسازی شده و به نظر میرسد تا به امروز خروجیهای آن، نتوانسته موجب شکلگیری جنبشی اساسی در سطح صنعت شود. در این مقاله تلاش شده تا با بررسی عمیق وضعیت شرکتهای تازه-تأسیس فناوریمحور دانشگاهی1، به مدلی برای شناخت بهتر فرآیند رشد این نوع شرکتها و پاسخگویی به سه سوال اساسی دست یافته شود: 1) چگونه میتوان این نوع شرکتها را با رویکردی تجاری دستهبندی نمود، 2) این نوع شرکتها برای رسیدن به موقعیتی پایدار چه مراحلی را طی میکنند و 3) در هر یک از این مراحل با چه عواملی روبرو هستند. در این مقاله ضمن ارائه یک تقسیمبندی جدید از این شرکتها، با تکیه بر روش تحقیق نظریه بنیادین و مصاحبههای عمیق با 20 نفر از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره 14 شرکت به همراه برخی از مسئولین و مدیران مرکز رشد فناوریهای پیشرفته دانشگاه شریف، مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در نهایت به مدلی 7 مرحلهای به همراه عوامل اثرگذار بر فرآیند رشد در هر مرحله دست یافته شد.
کلید واژگان
شرکتهای تازه تاسیس فناوری محورشرکتهای زایشی
مدل رشد
مرکز رشد
کارآفرینی فناورانه
تجاری سازی نوآوری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01




