ساختارعاملی، روابط بینعاملی و اعتبار نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روانشناختی نوجوان- فرم گزارش معلم
(ندگان)پدیدآور
اکبری زردخانه, سعیدمنصورکیایی, نادرزنگانه, علی محمدعرفانی فر, فاطمهجلالت دانش, محسنشاهورانی, سیدمحمدطهماسبی گرمتانی, سیامکطیموری فرد, سید عین الله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نوجوانان درخطر مشکلات رفتاری و هیجانی جدی هستند.بسیاری از اختلالاتی که برای اولینبار در دوره بزرگسالی، تشخیص داده میشود، در اواخر نوجوانی ریشه دارند. هدف پژوهش حاضر ساخت نسخه مقدماتیِ مقیاسِ سلامت روانشناختی نوجوانان- گزارش معلم، بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی، 207 معلم از استانهای فارس، سیستانوبلوچستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز به شیوهِی نمونهگیری دردسترس، انتخاب و به ا مقیاس سلامت روانشناختی- متوسطه دوم و نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی میان خردهمقیاسهای دو ابزار پژوهش نشان داد که الگوی 7 مولفهای، بهترین مدل براساس آسیبشناسی نظری این مطالعه است. همچنین ضرایب همبستگی خردهمقیاسهای مقیاس سلامت روانشناختی با ابعاد نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ، حاکی از روایی ملاکی مناسبِ این ابزار بود. در مجموع، یافتههای این مطالعه نشان میدهد که مقیاس سلامت روانشناختی نوجوان-فرم معلم از کفایت روانسنجی لازم برای غربالگری مشکلات رفتاری دانشآموزان متوسطه دوم برخوردار است.
کلید واژگان
مقیاسسلامت روانشناختی
دانشآموزان
نسخه معلم
تحلیل عاملی
شماره نشریه
53تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه علامه طباطبایی
معاونت پیشگیری قوه قضاییه
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
معاونت پیشگیری قوه قضائیه
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دانشگاه ازاد اسلامی واحد قم



