| dc.contributor.author | موحد, خسرو | fa_IR |
| dc.contributor.author | سجادی, خاطره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:46:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:46:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:46:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:46:12Z | |
| dc.date.issued | 2018-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-09-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-07-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | موحد, خسرو, سجادی, خاطره. (1397). نقش مبلمان فضای داخلی کلاسها بر ارتقاء میزان یادگیری دانشآموزان. فناوری آموزش, 12(4), 99-105. doi: 10.22061/jte.2018.2931.1745 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0441 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5462 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.2931.1745 | |
| dc.identifier.uri | http://jte.sru.ac.ir/article_819.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185103 | |
| dc.description.abstract | مدرسه یک مرکز اجتماعی است و اساسیترین هدف آن یادگیری مفاهیم درسی و آموزش رفتار اجتماعی مطلوب است. رفتار مرتبط با کالبدی است که انسان در آن محیط قرار میگیرد، بنابراین ویژگیها و کیفیتهای فضاهای آموزشی در شکلگیری رفتارها تأثیرگذار هستند. محققان روانشناسی محیط، با مطالعه الگوهای رفتاری کودکان در فضاهای آموزشی به تأثیر عواملی مانند نور، تهویه، گرمایش و سرمایش، چیدمان و ... در افزایش روند یادگیری پرداختند. از مهمترین مؤلفههای کلاس درس با بهرهوری بالا، مبلمان مناسب با چیدمان مطلوب است. پژوهش حاضر به عملکرد و کارکرد مبلمان روی نحوه یادگیری دانشآموزان پرداخته است. هدف پژوهش طراحی بهینه محیطهای آموزشی در جهت ارتقاء کیفیت میزان یادگیری دانشآموزان است. روش جمعآوری مطالعات، میدانی و کتابخانهای در منابع روانشناسی محیطی و روش پژوهش همبستگی و استفاده از آزمون آماری مقایسهای تحلیل واریانس (ANOVA) میباشد. جامعهی آماری شامل تغییرات در مبلمان سه کلاس با شرایط نورگیری و تهویه یکسان در مدرسهای از شیراز بوده و بررسی رفتاری میزان یادگیری از طریق ایجاد تغییر در مبلمان فضای آموزشی و سنجش میزان یادگیری از طریق مقایسه معدل دانشآموزان چیدمانهای مختلف در دو ترم متوالی با استفاده از نرمافزارهای اکسل و SPSS بوده است. نتایج حاصل بیانگر تأثیر مثبت معیارهای چیدمان فضایی محیط مدرسه بر میزان یادگیری بوده است و محیط کالبدی کلاس درس میتواند بهعنوان معلمی جهت انگیزهی یادگیری برای دانشآموزان باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1360 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Rajaee Teacher Training University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فناوری آموزش | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Technology of Education Journal (TEJ) | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.2931.1745 | |
| dc.subject | چیدمان | fa_IR |
| dc.subject | مبلمان | fa_IR |
| dc.subject | یادگیری | fa_IR |
| dc.subject | مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | معماری | fa_IR |
| dc.title | نقش مبلمان فضای داخلی کلاسها بر ارتقاء میزان یادگیری دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگر دکترای تخصصی، معماری، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 99 | |
| dc.citation.epage | 105 | |