نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعظمتی, حمید رضاfa_IR
dc.contributor.authorصالح صدق پور, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorامینی فر, زینتfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:46:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:46:11Z
dc.date.available1399-07-09T00:46:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:46:11Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-22en_US
dc.date.submitted1396-10-01fa_IR
dc.identifier.citationعظمتی, حمید رضا, صالح صدق پور, بهرام, امینی فر, زینت. (1397). ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه‌ی سنجش کیفیت ویژگی‌های کالبدی مؤثر بر فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسه. فناوری آموزش, 12(4), 65-72. doi: 10.22061/jte.2018.3182.1808fa_IR
dc.identifier.issn2008-0441
dc.identifier.issn2345-5462
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3182.1808
dc.identifier.urihttp://jte.sru.ac.ir/article_829.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185099
dc.description.abstractکمبود فعالیت بدنی یکی از نگرانی‌های عمده در مورد بهداشت عمومی کودکان است. محیط کالبدی و خصوصاً فضای باز یکی از متغیرهایی است که به نظر می‌رسد، می‌تواند سطح فعالیت بدنی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، ساخت ابزاری برای ارزیابی ویژگی‌های کالبدی ارتقادهنده‌ی فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسه است. جامعه آماری موردبررسی کودکان 8 تا 11 ساله‌ی شهر تهران بوده‌اند. نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام‌شده است و در حوزه‌های انتخاب‌شده تعداد 120 کودک به‌صورت داوطلبانه در نظرسنجی شرکت نموده‌اند. روایی محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از متخصصان روانشناسی محیطی، روایی صوری آن با استفاده از نظرسنجی از کودکان و روایی سازۀ آن به‌وسیله تحلیل عامل موردبررسی و تأیید قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 21 سؤال در سه عامل قرار گرفتند که این عوامل مقدار 53.858 درصد از واریانس کلی را به خود اختصاص داده‌اند. با بهره‌گیری ازنظر متخصصان، عامل‌های به‌دست‌آمده تحت معانی «جذابیت محیط»، «اجتماع‌پذیری فضا» و «بازی‌سازی محیط» نام‌گذاری شد.<br /> این ابزار می‌تواند پیش از طراحی یک فضای باز در مدرسه، برای سنجش نیازهای کاربران و تشخیص اولویت‌های آنان مورداستفاده قرار گیرد. همچنین یافته‌های این پژوهش که مهم‌ترین متغیرهای کالبدی مؤثر بر فعالیت جسمانی در حیاط مدرسه را معرفی می‌کند، در طراحی فضاها و عناصر کالبدی حیاط مدرسه قابل‌استفاده خواهد بود.fa_IR
dc.format.extent1256
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.publisherShahid Rajaee Teacher Training Universityen_US
dc.relation.ispartofفناوری آموزشfa_IR
dc.relation.ispartofTechnology of Education Journal (TEJ)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3182.1808
dc.subjectفعالیت بدنیfa_IR
dc.subjectکودکfa_IR
dc.subjectحیاط مدرسهfa_IR
dc.subjectفضای بازfa_IR
dc.subjectابزار سنجشfa_IR
dc.subjectروانشناسی تربیتیfa_IR
dc.titleساخت و اعتبار یابی پرسشنامه‌ی سنجش کیفیت ویژگی‌های کالبدی مؤثر بر فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue4
dc.citation.spage65
dc.citation.epage72


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد