بررسی شتاب قائم وسایل نقلیه در قوسهای قائم با استفاده از مدل دینامیک Multi-Body
(ندگان)پدیدآور
شیرینی, بهرامعبدی کردانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
راحتی رانندگی و مسافت دید دو پارامتر اصلی در طراحی قوسهای قائم جاده هستند. یکی از مهمترین معیارهای اندازهگیری راحتی رانندگی در قوسهای قائم، شتاب قائم است. روابط محاسبه شتاب قائم در منابع معتبر طراحی هندسی جاده از جمله کتاب سبز آشتو بر اساس مدل جرم نقطهای است که در آن خودرو بهعنوان یک جسم نقطهای دارای جرم مشخص فرض شده است. با توجه به اینکه خودرو از قسمتهای بسیاری تشکیل شده است، پاسخهای دینامیک هر قسمت متفاوت از یک جسم نقطهای است. در این تحقیق، برای بررسی دقیقتر شتاب قائم خودرو و مقایسه با شتاب قائم حاصل از مدل جرم نقطهای، از نرمافزارهای شبیهسازی دینامیک Carsim و Trucksim تحت مدل Multi-Body (M-B) استفاده شده است. پاسخهای دینامیک سه نوع وسیله نقلیه تحت سرعتها و شیبهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که بسته به سرعت وسیله نقلیه، شیب مسیر و نوع وسیله نقلیه، اختلاف قابل توجهی بین نتایج این دو مدل وجود دارد و مدل جرم نقطهای شتاب کمتری را ارائه میدهد. بهطوری که اختلاف شتاب قائم بین مدل جرم نقطهای و مدل M-B بسته به سرعت و شیب مسیر در خودروی سواری بین 6/12 تا 9/25 درصد، در خودروی SUV بین 8/23 تا 1/29 درصد و در کامیون بین 29 تا 6/47 درصد است. با توجه به نتایج این تحقیق، استفاده از مدل دینامیک M-B در طراحی قوسهای قائم با توجه به شبیهسازی دقیقتر خودرو، طرح واقعبینانهتری را ارائه میدهد.
کلید واژگان
راحتی رانندگیمسافت دید
قوس قائم
شتاب قائم
شبیهسازی دینامیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزویندانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین




