تحلیل و مدلسازی موج فشاری ایجاد شده در ورود قطار تندرو به تونل
(ندگان)پدیدآور
جعفری, مهردادطلائی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با ورود قطار تندرو به تونل، یک موج فشاری در جلوی قطار بهوجود میآید. همین امر عامل ایجاد پدیده پیستونی در تونل است که تمام جریان هوای درون تونل را تحت تأثیر قرار میدهد. این پدیده در بلندمدت باعث مشکلاتی از جمله تخریب لایههای دیواره تونل، تهدید امنیت مسافران، تهویه ایستگاههای زیرزمینی و حتی در مواردی آسیب به قطار میشود. در این پژوهش، این پدیده برای ورود یک قطار از نوع ICE2 به تونل تکخط مورد بررسی قرار گرفته است. شبیهسازی با استفاده از حل عددی در نرمافزار محاسبات سیالاتی انسیس فلوئنت، به روش اسلایدینگ مش، بهصورت سهبعدی، تراکمناپذیر و مغشوش انجام شده است. برای اطمینان از روش عددی، سرعت جریان درون تونل با یک تست تجربی صحتسنجی شده است. شبیهسازیها برای قطار با سرعتهای 60، 80 و 100 متر بر ثانیه انجام شده است. نتایج کلی نشان از آن دارد که هر چه سرعت قطار افزایش داده شود، در نتیجه آن، دامنه فشار و سرعت موج هوایی تولید شده افزایش مییابد. در نهایت، میزان استحکام شیشه روبروی قطار در مقابل حداکثر موج هوای ایجاد شده مورد مطالعه قرار گرفته و محدودهی مجاز سرعت قطار در ورود به تونل قابل برداشت است. 
کلید واژگان
قطار تندروپدیده پیستونی
امواج فشار تراکمی و انبساطی
جریان تراکمناپذیر
اسلایدینگ مش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت،تهراناستادیار، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران




