بررسی رفتار رئولوژیک قیر و ماستیک اصلاح شده با افزودنی ساسوبیت
(ندگان)پدیدآور
شفابخش, غلامعلیرمضان زاده اندواری, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قیر و ماستیک (مخلوط قیر و فیلر) یکی از اجزای سازنده مخلوطهای آسفالتی هستند که تأثیر بهسزایی بر رفتار و عملکرد آنها دارند. در سالهای اخیر، مطالعات زیادی در زمینه ارزیابی خواص رئولوژیک قیر صورت پذیرفته است. در مطالعه حاضر، خواص رئولوژیک قیر و ماستیک اصلاحشده با افزودنی آسفالت نیمه گرم (ساسوبیت) مورد ارزیابی قرار گرفته است. قیر پایه با درجه عملکردی PG64-16 بود که با 5/1 درصد وزنی قیر افزودنی ساسوبیت اصلاح گردید. برای تهیه ماستیک نیز فیلر سیلیسی رودخانهای به نسبت برابر با قیر به آن افزوده شد. آزمایشهای روسازی ممتاز برای قیر ازجمله رئومتر برشی دینامیک و رئومتر تیرچه خمشی روی قیر و ماستیکهای اصلاحی و پایه صورت گرفتند. پارامترهای شیارشدگی و خستگی  مصالح تعیین و مقایسه شدند و جهت نمایش جامع رفتار رئولوژیک قیر و ماستیک، منحنی اصلی مصالح ایجاد گردید. نتایج مطالعات نشان میدهد که افزودنی ساسوبیت، مدول مختلط قیر و ماستیک را در دمای زیاد به ترتیب تا 60 و 100 درصد افزایش داده و زاویه فاز را به صورت محدود (5%) کاهش داده است. ساسوبیت، پارامتر شیارشدگی در قیر و ماستیک را تا دو برابر افزایش داده است. پارامتر خستگی در قیر خالص، با افزودن ساسوبیت تغییر چندانی نداشته است. در حالی که ساسوبیت، پارامتر خستگی در ماستیک را 20 تا 30 درصد افزایش داده و مقاومت خستگی آن را کاهش داده است. مدل منحنی اصلی نیز به خوبی بر دادههای آزمایشگاهی قیر و ماستیک اصلاحی با ساسوبیت برازش داده شد که امکان بررسی جامع رفتار مصالح در بازه وسیع دمایی و فرکانسی را میدهد. 
کلید واژگان
ساسوبیتماستیک
خواص رئولوژیک
منحنی اصلی
شیارشدگی و خستگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمناندانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه سمنان




