• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی خصوصیات عملکردی میان لایه ی جاذب تنش ماسه آسفالتی

    (ندگان)پدیدآور
    بیگلری, معیناصغرزاده, سید محمدکاووسی, امیر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.608 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بهسازی روسازی­های استهلاک­یافته با اجرای روکش یکی از روش­های متداول تقویت و احیاء راه‌ها به شمار می‌رود. ترک انعکاسی یکی از خرابی­های اصلی روکش­های آسفالتی می­باشد که سالانه باعث ایجاد خرابی در راه­ها و مستهلک شدن آن­ها می­شود. ترک­های انعکاسی معمولاً از زیر لایه­ی روکش شروع شده و به سمت رویه­ی راه ادامه پیدا می­کند. ترک‌خوردگی در سطح روسازی همچنین باعث نفوذ آب، نمک و دیگر مواد مضر به درون روسازی می‌شود که به‌نوبه‌ی خود منجر به افزایش سرعت رشد خرابی­ها می­گردد. استفاده از میان­لایه­ی جاذب تنش (SAMI) یکی از روش‌هایی است که به‌منظور جلوگیری از انعکاس ترک به لایه­ی روکش به­کار می‌رود. یکی از انواع میان­لایه‌های جاذب تنش، میان­لایه‌ی ماسه آسفالتی است که استفاده از آن در سال­های اخیر مرسوم شده است. در این پژوهش، خواص عملکردی میان­لایه­ی ماسه آسفالت و همچنین میان­لایه­ی ماسه آسفالت اصلاح‌شده با پودر لاستیک مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، از آزمایش کشش غیرمستقیم، به‌منظور تعیین مقاومت لایه­ها­ی آسفالتی در برابر ترک‌خوردگی، استفاده گردید. همچنین، با استفاده از آزمایش فوق، انرژی شکست میان‏لایه ماسه آسفالت تعیین و با لایه‌ی روکش آسفالت داغ مقایسه گردید. آزمایش لاتمن اصلاح‌شده و آزمایش کیفی آب جوشان تگزاش نیز به‌منظور حساسیت رطوبتی میان­لایه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. برای تعیین خصوصیات شیارشدگی میان­لایه­ها از آزمایش شیارشدگی چرخ استفاده گردید. نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که میان­لایه ماسه آسفالت تا حدود زیادی می‌تواند انرژی موجود برای ایجاد ترک انعکاسی را مستهلک کند. همچنین، با افزودن پودر لاستیک و تقویت خواص الاستیک لایه­ی آسفالتی، استهلاک انرژی افزایش یافته و نهایتاً مقاومت میان­لایه در برابر نفوذ آب و عریان­شدگی نیز بهبود یافت. آزمایش شیارشدگی نشان داد که هرچند مقدار شیارشدگی در روسازی دارای میان­لایه ماسه آسفالت به‌مراتب بیشتر از روسازی فاقد آن می­باشد، اما با افزودن پودر لاستیک می­توان تا حدود زیادی مقدار شیارشدگی را کاهش داد.
    کلید واژگان
    مخلوط آسفالتی داغ
    میان‌لایه‌ی جاذب تنش
    پودر لاستیک
    ترک انعکاسی
    انرژی شکست

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
    استادیار، دانشکده عمران و محیط‏زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
    استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2423-5350
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2017.10569.1190
    https://jtie.semnan.ac.ir/article_2609.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184652

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب