• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی تأثیر سرباره مس در بهبود خصوصیات مخلوط های بتنی متخلخل

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی لری, علیحسنی, ابوالفضل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.250 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در سال‌های اخیر، استفاده از روسازی‌های بتنی متخلخل، به دلیل مزایای عمده زیست‌محیطی، رو به رشد می‌باشد. وجود فضای خالی زیاد در این روسازی‌ها، موجب کاهش مقاومت و دوام آن‌ها شده است. این امر، استفاده از این روسازی‌ها را محدود به معابر شهری با ترافیک سبک، پیاده‌روها و پارکینگ‌ها کرده است. در این مخلوط، سنگ‌دانه نقش بسزایی در عملکرد آن ایفا می‌کند، به‌طوری‌که استفاده از سنگ‌دانه با خصوصیات مطلوب، موجب بهبود عملکرد آن می‌شود. سرباره مس محصول فرعی تولید فلز مس می‌باشد که به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مناسب، استفاده از آن علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، می‌تواند موجب بهبود عملکرد این نوع بتن شود. در این پژوهش، به بررسی و ارزیابی استفاده از سرباره مس در بتن متخلخل و تأثیر آن بر خصوصیات این بتن پرداخته شد و سرباره مس به‌صورت حجمی، در درصد های متخلف جایگزین درشتدانه مخلوط (سنگ‌دانه دولومیتی) گردید. درمجموع 7 طرح اصلی با درصد های مختلف سرباره مس از 0 تا 100 درصد، ساخته شد. به منظور شناخت بهتر تأثیر این سنگ‌دانه بر عملکرد بتن متخلخل، به بررسی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این طرح‌ها پرداخته شد. نتایج حاکی از این بود که استفاده از سرباره مس به دلیل وزن مخصوص بالا، موجب افزایش وزن مخصوص بتن می‌شود. همچنین به دلیل خصوصیات ظاهری و جذب آب پایین‌تر نسبت به سنگ‌دانه دولومیتی، با جایگزینی تدریجی آن، درصد تخلخل و نفوذپذیری افزایش می‌یابد. علاوه بر این، نتایج آزمایشات مقاومت فشاری، خمشی و کشش غیر مستقیم، نشان دهنده این موضوع بودند که جایگزینی سرباره مس در مخلوط موجب بهبود این خصوصیات شده است و بیشترین افزایش مقاومت نسبت به طرح کنترلی مربوط به طرح C60 می باشد.
    کلید واژگان
    روسازی
    بتن متخلخل
    سرباره مس
    خصوصیات مکانیکی
    تخلخل

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-01-21
    1397-11-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مهندسی عمران راه و ترابری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
    استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

    شاپا
    2423-5350
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jtie.2018.14580.1305
    https://jtie.semnan.ac.ir/article_3105.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184641

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب