تأثیر افزودنی آهک هیدراته بر پارامترهای عملکردی مخلوط آسفالتی نیمه گرم (WMA)
(ندگان)پدیدآور
زیاری, حسندیواندری, حسنیاوری, علی محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم، در قیاس با مخلوطهای آسفالتی متداول، دارای مزایا و معایبی میباشند. بیشتر مزایای مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم به دمای کم تولید، ملاحظات زیستمحیطی، پیرشدگی کمتر قیر، کاهش مصرف سوخت و افزایش مدت زمان امکان اجرای آسفالت در طول سال مربوط میشود. در مورد معایب این نوع مخلوط آسفالتی نیز میتوان به عملکرد ضعیف این آسفالت در مورد مسئله حساسیت رطوبتی اشاره داشت. در این تحقیق، اثر آهک هیدراته، که نوعی ماده اصلاحکننده در موارد مشابه بهحساب میآید، بر اصلاح این خاصیت بررسی شده است. همچنین، بهبود سایر خواص عملکردی نظیر مقاومت شیارشدگی، مدول برجهندگی و مقاومت خزشی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در انتخاب ماده اصلاحکننده سعی بر آن شد تا مسئله هزینه و قابلیت دسترسی برای تولید تا حد امکان مورد توجه قرار داده شود تا مزیت عمده آسفالت نیمه گرم، که کاهش هزینههای تولید مخلوط مذکور میباشد، به قوت خود باقی بماند. بدین منظور، مقادیر مختلف آهک هیدراته (صفر، 1، 2، 3 و 4 درصد وزن کل مصالح سنگی) به عنوان فیلر به مخلوط آسفالتی نیمه گرم اضافه شد و آزمایشهای خزش، حساسیت رطوبتی، مدول ارتجاعی و شیارشدگی انجام شد. از نتایج بهدست آمده اینگونه نتیجهگیری شد که آهک هیدراته میتواند به عنوان یک اصلاحکننده ضد عریانشدگی و مقاوم در برابر حساسیت رطوبتی در مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این ماده به عنوان جایگزین بخشی از فیلر در مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم به میزان 2% وزن مصالح سنگی توصیه میشود.
کلید واژگان
آهک هیدراتهآسفالت نیمهگرم
حساسیت رطوبتی
مقاومت خزشی
شیارشدگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استاد، مرکز تحقیقات قیر و مخلوطهای آسفالتی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهراناستادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نوشهر، نوشهر
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران




