مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل: Recent submissions
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 229
- 
تاثیر عملی افزایش تراکم بستر ساختگاه ناشی از کوبش شمع بر کاهش استعداد روانگرایی آن (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)در این تحقیق از روش سید و ادریس برمبنای عدد SPT جهت ارزیابی استعداد روانگرایی لایههای ماسهای محل ساختگاه پروژهی سد و قفل کشتیرانی خرمشهر برای حمل و نقل رودخانهای استفاده شده است. معیار ونگ، اندرو ومارتین با تمرکز بر ...
 
- 
محاسبه معکوس مدول الاستیسیته لایههای روسازی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی فرا ابتکاری GWO (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)در مهندسی روسازی، تعیین خصوصیات سازهای روسازی، ازجمله ضرایب ارتجاعی و ضخامت لایهها، حائز اهمیت است. این خصوصیات عملکرد روسازی را تعیین میکند و تأثیر مستقیم در عمر روسازی دارند. استفاده از نرمافزارهای تجاری بهمنظور ...
 
- 
بررسی تأثیرات ضخامت، عمق و تعداد لایه های ضعیف خاک بر پاسخ لرزه ای ساختگاه (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)شرایط ساختگاه از جمله شکل و عمق لایه ها، نحوه قرارگیری آنها و توپوگرافی منطقه بر پاسخ لرزه ای ساختگاه مؤثر است که می تواند عملکرد زیرساخت های حمل و نقل را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار DEEPSOIL، ...
 
- 
تاثیر مقدار سیمان و زمان عملآوری بر مقاومت فشاری محدود نشده و ضریب ارتجاعی خاک (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)ساخت ساختمانها و سایر سازههای مهندسی بر روی خاک ضعیف یا نرم، بسیار مخاطره آمیز است زیرا چنین خاکی به دلیل مقاومت برشی کم و تراکم پذیری بالا، مستعد نشستهای متفاوت است. بهبود برخی از خواص خاک مانند ظرفیت باربری و ویژگیهای ...
 
- 
بهینه سازی طرح اختلاط بتن سیمانی حاوی درصدهای مختلفی از مواد بازیافتی و ضایعاتی گرانول لاستیک تایر و تراشه آسفالت بازیافتی (رپ) (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)بتن یکی از پرکاربردترین مصالح عمرانی است که سالانه مقادیر زیادی از آن در سراسر جهان مصرف میشود. استفاده از مواد بازیافتی و ضایعات صنعتی در طرح اختلاط بتن، روشی اقتصادی و پایدار برای تولید بتنهای سبز است که میتواند مشکلات ...
 
- 
بررسی تغییرات شیمیایی قیر پیر شده بر اثر افزودن مقادیر بهینه سازی شده جوانسازها باتوجه به قطبیت جوانسازها (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)پیر شدگی قیر یکی از خصوصیات اجتناب ناپذیر در آسفالت بوده و باعث سختی بیش از اندازه قیر و شکننده شدن آن میشود. لذا، جوانسازها برای استفاده در مخلوطهای آسفالتی پیر شده و بهبود عملکرد مخلوط آسفالت بازیافتی توصیه میشوند. ...
 
- 
مقایسه اثر عمل آوری تسریع شده با گرمایش القایی پس از اجرا و عمل آوری طبیعی بر شاخص خودترمیمی مخلوط آسفالت سرد (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-03-21)مخلوط آسفالت سرد دارای معایبی همچون ضعف مقاومت برشی بدلیل چسبندگی کمتر قیر و سنگدانه به علت عدم گرمایش کافی حین تولید میباشد که موجب ایجاد محدودیت برای استفاده از آن در جاده های پر ترافیک شده است. از طرف دیگر، فقدان چسبندگی ...
 
- 
ارائه الگویی برای بهبود بهرهوری ماشینآلات خاکبرداری در پروژههای زیرساختی با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین (نمونه موردی: خط لوله گاز) (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-08-22)با توجه به جایگاه برجسته کشور ایران در دنیا از منظر منابع انرژی، مخصوصاً حوزه گازی، اجرای پروژههای زیرساختی انرژی، بهویژه خط لوله گاز، ضروری مینماید. با این وجود، یکی از چالشهای اساسی در این نوع از پروژهها، موضوع عدم ...
 
- 
ارزیابی آزمایشگاهی و عددی مشخصات شکست اساس تثبیت شده سیمانی حاوی خرده مصالح آسفالتی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-08-22)تثبیت لایه اساس با سیمان منجر به ایجاد یک لایه مقاوم جهت کمک به لایه رویه روسازی میگردد. با این وجود، جهت دستیابی به مشخصات دقیق این مخلوط در شرایط مختلف بارگذاری، نیاز به یک روش مطمئن و در دسترس جهت ارزیابی مشخصات شکست ...
 
- 
مقایسه تأثیر پسماندهای صنعتی (غبار کوره سیمان، خاکستربادی و سرباره کوره آهنگدازی) بر پارامترهای تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا در خاکهای رسی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-08-22)هدف از این تحقیق، مقایسه تأثیر پسماندهای صنعتی شامل غبار کوره سیمان (CKD)، خاکستربادی (FA) و سرباره کوره آهنگدازی (GGBFS) بر تثبیت خاکهای رسی است. برای تثبیت شیمیایی خاکها، مقدار بهینه CKD، 10-20 درصد، خاکستربادی رده ...
 
- 
مروری بر سیمان LC3، امکانسنجی استفاده از آن در روسازی بتنی به همراه کاهش انتشار گازهای گلخانهای (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-08-22)سیمان، بهعنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در تولید بتن روسازی، نقش حیاتی در کیفیت و عمر روسازیها دارد. اما استفاده از سیمان معمولی با توجه به فرآیند تولید آن، باعث انتشار مقدار زیاد گازهای گلخانهای و آلودگیهای زیستمحیطی ...
 
- 
ارزیابی آزمایشگاهی کاربرد تراشه آسفالت بازیافتی و خاکستر بادی بر مقاومت سایشی و مقاومت در برابر ضربه روسازی بتن غلتکی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-08-22)در سالهای اخیر، به دلیل هزینههای زیاد ساخت روسازی و ملاحظات زیستمحیطی، از مصالح بازیافتی مختلفی در رویههای بتن غلتکی استفاده شده است. از طرفی، با توجه به افزایش قیمت قیر در روسازیهای انعطافپذیر، استفاده از بتن غلتکی ...
 
- 
بررسی اثر نانوسیلیس بر مورفولوژی و خواص فیزیکی قیر و تغییرات رفتار رطوبتی و مکانیکی مخلوط آسفالتی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-08-22)اگرچه وزن قیر در مخلوطهای آسفالتی مقدار ناچیزی است، لیکن، اثر مهمی بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی دارد. در دهههای گذشته، جهت بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی از افزودنیهای اصلاحکننده قیر استفاده شده است. یکی از این افزودنیها ...
 
- 
مقایسه گزینه های طراحی خاکریزهای مسلح شده با ژئوسنتتیک مستقر بر شمع در زیر ساختهای حمل و نقل در آیین نامه های اروپایی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-01-20)ساخت خاکریز بر روی خاک نرم یکی از موضوعات چالش برانگیز مشترک در حوزه مهندسی ژئوتکنیک و زیرساختهای حمل و نقل به شمار میآید. این چالشها ناشی از شرایط نامساعد زمین مانند تراکم پذیری بالا، نشست زیاد و استحکام کم خاک بستر ...
 
- 
ارزیابی ویژگیهای مقاومتی رس تثبیت شده با دانههای بتن بازیافتی تحت سیکلهای ذوب و یخ (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-01-20)با توجه به ساخت و سازهای عمده در مناطق شهری، ضایعات بدست آمده از این ساخت و سازها رو به افزایش میباشد. از جمله این ضایعات، میتوان به سنگدانه های بتن بازیافتی (RCA) اشاره نمود که از آن میتوان به عنوان مصالح طبیعی جایگزین ...
 
- 
تأثیر جوانسازهای RPO و WEO در دانهبندیهای مختلف تراشه آسفالتی احیا شده بر مقاومت تغییرشکل مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-01-20)در حالی که استفاده از روسازی آسفالت احیا شده (RAP) موجب مزایای زیستمحیطی و صرفهجویی در هزینهها میشود، کاربرد این ماده در آسفالت ماستیک سنگی (SMA) میتواند منجر به چالشهای مربوط به شکست شیارها، بهویژه در ترافیک سنگین ...
 
- 
ارزیابی شاخص خرابی و سن روسازی راه با استفاده از تحلیل طیف سنجی نمونه های آسفالتی و تصاویر ماهواره ای سنتینل-2 ( مطالعه موردی: جاده سبزوار- شاهرود) (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-01-20)در این پژوهش 35 کیلومتر از محور سبزوار- شاهرود به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق به غرب که همواره خرابیهای آسفالتی در آن مشهود است در نظر گرفته شد. به منظور پیشبینی شاخص خرابی روسازی (PCI) براساس عمر روسازی و عمر ...
 
- 
مطالعه میدانی سختی قائم خط آهن بالاستی بر اساس روش تیر روی بستر ارتجاعی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-01-20)مطالعه حاضر به تحلیل و اندازهگیری سختی قائم خط آهن بالاستی بر اساس روش تیر روی بستر ارتجاعی با تمرکز بر تأثیر ماشین پایدارساز دینامیک پرداخته است. بررسی اثر این ماشین بر سختی قائم خطوط بالاستی میتواند به مهندسان راهآهن ...
 
- 
بررسی و مقایسه خواص مکانیکی و دوام مخلوطهای آسفالتی سرد بازیافتی حاوی سیمان، سرباره گرانوله ذوبآهن و الیاف شیشه (دانشگاه سمنانSemnan University, 2025-01-20)در این پژوهش، تأثیر افزودن سرباره گرانوله ذوبآهن، سیمان پرتلند تیپ 2 و الیاف شیشه بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی سرد بازیافتی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مطالعات پیشین، درصد وزنی سیمان و سرباره گرانوله ذوبآهن ...
 
- 
مطالعه آزمایشگاهی تأثیر الیاف پلیپروپیلن و نانوسیلیس بر پارامترهای فیزیکی و مکانیکی خاک ماسهای لایدار (دانشگاه سمنانSemnan University, 2024-11-21)در این تحقیق، اثر استفاده از الیاف پلیپروپیلن و نانوسیلیس بر ویژگیهای مکانیکی خاک ماسهای لایدار، نظیر ضریب باربری کالیفرنیا (CBR) و مقاومت برشی، بررسی شد. بدین منظور، نمونههای مختلف آزمایشگاهی با 1، 2 و 3 درصد نانوسیلیس ...
 



