| dc.contributor.author | جامعی, نوید | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریف زاده, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:43:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:43:41Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:43:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:43:41Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-01-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-10-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جامعی, نوید, شریف زاده, محمدرضا. (1397). در-جهان-بودگی هایدگر و نقاشی های فوتوریسم. مبانی نظری هنرهای تجسمی, 3(2), 21-32. doi: 10.22051/jtpva.2019.24201.1011 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-5666 | |
| dc.identifier.issn | 2676-6701 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24201.1011 | |
| dc.identifier.uri | https://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3951.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184143 | |
| dc.description.abstract | هستیشناسی همواره موضوعی مهم برای متفکران از زمان پیشاسقراطیان تا فیلسوفان دوره روشنگری بوده است. توجه به هستی و وجه ظهور انسان، و نیز مساله پیرامون و ماهیت سازنده آن، موضوعی تأمل برانگیز است. هایدگر با ارائه نظامی ساختارمند از هستی، طرحی استوار از در-جهان-بودنِ دازاین مطرح نمود و دازاین را به این معنا که همّ هستیِ خود را دارد، دلمشغول با «جهان پیرامونی» دانست تا بتواند صورتبندی خود را پیاده کند. هایدگر با استفاده از تعریف «جهان پیرامونی»، معتقد است که دازاین، همواره وقتی به سوی امکانهای مندرج گام بر میدارد، این مواجهه با پیرامونیّت، خود را بیشتر آشکار میکند. بنابر تعریف هایدگر، دازاین در-هستنِ خود، همواره با آیندهای همبود با اکنون که وجهی از اکنون است، مواجه میشود. این تنیدگی، با درک جهان پیرامونی، خود را آشکار میکند. در این مقاله، هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این پرسش است که آیا جهان پیرامونی در آثار نقاشی فوتوریسم با توجه به اندیشه هایدگر از «در-جهان-هستنِ» دازاین، میتواند رویکردی مبتنی بر آمیزش افقهای فلسفی با جهان هنر باشد؟روش پژوهشی در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع با روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. با استفاده از نظام درهمتنیده ترکیببندی آثار فوتوریسم، و نوع ارتباط آن با مساله جهان پیرامونی که هایدگر از آن برای تبیین مفهوم گشودگی و همّ هستی داشتنِ دازاین استفاده کرده است، میتوان بسیاری از آثار جنبش فوتوریسم را مورد تحلیل قرار داد و این امر به ارتباط جهان فکری نقاشان و متفکران و در واقع نوعی همآمیزی افقها تاکید میکند | fa_IR |
| dc.format.extent | 384 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | Iranian Scientific Association of Visual Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | مبانی نظری هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Theoretical Principles of Visual Arts | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24201.1011 | |
| dc.subject | "دازاین" | fa_IR |
| dc.subject | "هستی" | fa_IR |
| dc.subject | "در-جهان-بودگی" | fa_IR |
| dc.subject | "گشودگی" | fa_IR |
| dc.subject | "فوتوریسم" | fa_IR |
| dc.title | در-جهان-بودگی هایدگر و نقاشی های فوتوریسم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 21 | |
| dc.citation.epage | 32 | |