نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجامعی, نویدfa_IR
dc.contributor.authorشریف زاده, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:43:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:43:41Z
dc.date.available1399-07-09T00:43:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:43:41Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-20en_US
dc.date.submitted1397-10-30fa_IR
dc.identifier.citationجامعی, نوید, شریف زاده, محمدرضا. (1397). در-جهان-بودگی هایدگر و نقاشی های فوتوریسم. مبانی نظری هنرهای تجسمی, 3(2), 21-32. doi: 10.22051/jtpva.2019.24201.1011fa_IR
dc.identifier.issn2538-5666
dc.identifier.issn2676-6701
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24201.1011
dc.identifier.urihttps://jtpva.alzahra.ac.ir/article_3951.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184143
dc.description.abstractهستی‌شناسی همواره موضوعی مهم برای متفکران از زمان پیشاسقراطیان تا فیلسوفان دوره روشنگری بوده است. توجه به هستی و وجه ظهور انسان، و نیز مساله پیرامون و ماهیت سازنده آن، موضوعی تأمل برانگیز است. هایدگر با ارائه نظامی ساختارمند از هستی‌، طرحی استوار از در-جهان-بودنِ دازاین مطرح نمود و دازاین را به این معنا که همّ هستیِ خود را دارد، دلمشغول با «جهان‌‌ پیرامونی» دانست تا بتواند صورتبندی خود را پیاده کند. هایدگر با استفاده از تعریف «جهان پیرامونی»، معتقد است که دازاین، همواره وقتی به سوی امکان‌های مندرج گام بر می‌دارد، این مواجهه با پیرامونیّت، خود را بیشتر آشکار می‌کند. بنابر تعریف هایدگر، دازاین در-هستنِ خود، همواره با آینده‌ای همبود با اکنون که وجهی از اکنون است، مواجه می‌شود. این تنیدگی، با درک جهان‌ پیرامونی، خود را آشکار می‌کند. در این مقاله، هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این پرسش است که آیا جهان‌‌ پیرامونی در آثار نقاشی فوتوریسم با توجه به اندیشه هایدگر از «در-جهان-هستنِ» دازاین، می‌تواند رویکردی مبتنی بر آمیزش افق‌های فلسفی با جهان هنر باشد؟روش پژوهشی در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع با روش کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. با استفاده از نظام درهم‌تنیده ترکیب‌بندی آثار فوتوریسم، و نوع ارتباط آن با مساله جهان پیرامونی که هایدگر از آن برای تبیین مفهوم گشودگی و همّ هستی داشتنِ دازاین استفاده کرده است، می‌توان بسیاری از آثار جنبش فوتوریسم را مورد تحلیل قرار داد و این امر به ارتباط جهان فکری نقاشان و متفکران و در واقع نوعی هم‌آمیزی افق‌ها تاکید می‌کندfa_IR
dc.format.extent384
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Scientific Association of Visual Artsen_US
dc.relation.ispartofمبانی نظری هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofTheoretical Principles of Visual Artsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jtpva.2019.24201.1011
dc.subject"دازاین"fa_IR
dc.subject"هستی"fa_IR
dc.subject"در-جهان-‌بودگی"fa_IR
dc.subject"گشودگی"fa_IR
dc.subject"فوتوریسم"fa_IR
dc.titleدر-جهان-بودگی هایدگر و نقاشی های فوتوریسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage21
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد