طراحی و توسعة سیستم ارسال تبلیغات شهروندمحور مبتنی بر مفهوم حصار جغرافیایی (Geofence)
(ندگان)پدیدآور
میثاق, نورالدینجلوخانی نیارکی, محمدرضانوع مدرک
Textپژوهشی - کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبلیغات رسانهای و محیطی مرسوم (رادیو و تلویزیون، وبسایتها، بیلبوردها و نوشتههای روی ساختمانها) علاوهبر محدودیت، در مواردی از قبیل مکان و زمان ثابت آنها، هزینة بالا و اثر مخرب آنها در منظر و سیمای شهری، مکانمحور نیست یا به عبارتی براساس موقعیت مکانی افراد ارائه نمیشود. تبلیغات و بازاریابی مبتنی بر مکان و موقعیت کاربر، از جمله روشهای نوین و کاربردی در مدیریت تبلیغات شهری بهشمار میآید. در این پژوهش، با استفاده از مفهوم حصار جغرافیایی و ابزارهای GIS، سرویس تبلیغاتی مکان-مبنای شهروند-محور به نام مشترییاب بهمنظور نمایش تبلیغات در تلفن همراه مشتریان براساس موقعیت جغرافیایی و زمانی آنها در محیط شهری فراهم شده است. بهکمک این سیستم، صاحبان کسبوکار میتوانند تبلیغات لازم را به مشتریان بالقوة خود در یک مکان و زمان مشخص ارائه دهند. سیستم مذکور به سه بخش مدیریت سایت، صاحبان کسبوکار (فروشگاهها) و کاربران (مشتریان) تقسیم شده است. در مدیریت سایت، ایجاد، بهروزرسانی و تغییر وضعیت حصار جغرافیایی و کاربران فروشگاهها صورت میگیرد. صاحبان کسبوکار میتوانند آگهیهای مورد نیاز خود را در یک حصار جغرافیایی و زمان مشخص در سیستم وارد کنند. مشتریها نیز زمانی که وارد محدودة مدنظر میشوند، پیامها و اعلانهایی از قبیل آگهی و تخفیف را براساس موقعیت خود در محدوده دریافت خواهند کرد. آزمایش سیستم مورد نظر در منطقة 6 تهران با شعاع 400 متر حصار جغرافیایی صورت گرفت و تبلیغات چندین فروشگاه دریافت شد. میزان کاربردپذیری و رضایتمندی از سیستم به روش مقیاس کاربردپذیری سیستم (SUS ) اندازهگیری شد؛ درنتیجه مشتریان بیش از 70 درصد از سیستم رضایت داشتند.
کلید واژگان
تبلیغات هدفمندحصار جغرافیایی
خدمات مکانمبنا
GIS شهروندمحور
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
موسسه جغرافیاInstitute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری سنجشازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار سنجشازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2383-14562423-7779




