مطالعة ارتعاشات موتور و بررسی نقش دستهموتورها در بهبود عملکرد خودرو
(ندگان)پدیدآور
مهرکیش, علیطهانی, مسعودرفیعی, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اصولاً ویژگیهایی چون راحتی سرنشین، پایداری و کیفیت رانندگی از جمله شاخصهای اساسی و مهم در عملکرد هر وسیلة نقلیه محسوب میشوند. بههمین دلیل، موضوعات مرتبط با دانش ارتعاشات مکانیکی و دینامیک خودرو از جمله مباحث مورد اهمیت در صنعت طراحی و ساخت خودرو بهشمار میروند. بهطور کلی دو منبع عمدة تحریک که سبب پیدایش ارتعاشات نامطلوب میشوند، عبارتاند از نامیزانی[i] موتور و تحریک ناشی از ناهمواریهای جاده؛ تحریکهایی که مستقیماً به بدنة خودرو وارد و از طریق دستهموتورها[ii] به خط انتقال قدرت منتقل میشوند. با توجه به اینکه منبع تولید قدرت، خود از جمله منابع تولید نوسانات و ارتعاشات است و میتواند سبب ایجاد خلل در عملکرد خودرو شود، تاکنون تحقیقات گستردهای جهت بررسی دلائل بروز ارتعاشات موتور و روشهای کاهش آن انجام شده است. این در حالی است که همچنان حوزههای بررسینشدة فراوانی در موضوع مدلسازی و جداسازی[iii] ارتعاشات وجود دارد. این مقاله برآمده از تحقیقات انجامشده پیرامون مبحث مهمی چون ارتعاشات موتور و روشهای مهار و کنترل آن است. در این مقاله مطالعات انجامشده در زمینة مدلسازی دستهموتور و ارتعاشات آن مرور و خلأ تحقیقاتی موجود جهت مطالعات آتی بیان شده است. همچنین با پژوهش در مدلسازیهای انجامشده در مسیر مدلسازی ارتعاشی، ضمن بررسی مسیر توسعة مدلسازی در دستهموتورهای ارتجاعی[iv]، هیدرولیکی[v]، شبهفعال[vi] و فعال[vii]، الگوریتم مدلسازی دستهموتور نیز ارائه شده است.
[i]. unbalancing
[ii]. engine mounts
[iii]. isolation
[iv]. elastomeric mount
[v]. hydraulic engine mount
[vi]. semi-active engine mount
[vii]. active engine mount
کلید واژگان
نامیزانی موتورارتعاشات موتور
مدلسازی
جداسازی
دستهموتور
فعال
ارتجاعی
شبهفعال
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهداستاد گروه مهندسی مکانیک دانشکدة فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2383-18392345-623X




