رشتۀ مطالعات زنان در ایران: چالش ها و راهکارها
(ندگان)پدیدآور
روشنی, شهرهبرزگر, خدیجهشاهچراغیان, مریممؤمن, رقیه الساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای اولین بار در ایران رشتۀ مطالعات زنان، در سال 1380 در مقطع کارشناسی ارشد آغاز به کار نمود و پس از گذشت ده سال نیز در 1390 در مقطع دکتری به جذب دانشجو پرداخت. گذشت زمان قابل توجه از تأسیس این رشته و حیات پرفراز و نشیب آن اقتضا میکرد تا وضعیت آن مورد بررسی قرار گیرد. هدف مقالۀ حاضر بررسی چالشهای رشته و راهکارهای رفع آن بوده است و در این راستا با رویکرد کیفی، به جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با بیست نفر از متخصصان، و سپس تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبهها پرداخته است. بر اساس یافتهها طراحی غیراصولی رشته، ضعف و نقص برنامۀ درسی، بازنگریهای غیرتخصصی و ناکارآمد، کمبود اساتید متخصص، شرایط نادرست پذیرش دانشجو، ضعف تخصص علمی و کارآمدی فارغالتحصیلان، نبود جایگاه شغلی مناسب برای فارغالتحصیلان، تضاد رویکردی دستاندرکاران، فقر نظریهپردازی، گسست دانشگاه و دولت در مطالعات زنان، ضعف کارآمدی رشته در حل مسائل زنان و تأثیرپذیری همه جانبۀ رشته از سیاست، از چالشها بوده که راهکارهای متخصصان برای رفع آن اصلاح ساختار رشته، بازنگری تخصصی برنامۀ درسی، استفاده از اساتید دغدغهمند و دارای تخصص نظری، تجربی و بومی، اصلاح نحوۀ پذیرش دانشجو، تقویت بنیان نظری رشته، تقویت ارتباط دانشگاه با نهادهای مؤثر حوزۀ زنان و پیوند نحلههای مختلف فکری مطالعات زنان است.
کلید واژگان
رشتۀ مطالعات زنانایران
چالشها
راهکارها
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)استادیار همکار جامعة المصطفی ـ مؤسسه فرصتهای کوتاهمدت الحکمة
دانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی گروه حقوق پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع)
شاپا
2345-26922538-2004




