| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:33:12Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:33:12Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:33:12Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:33:12Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-05-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-02-01 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-11-12 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | (1391). بررسی ابعاد روان شناختی الگوهای سنتیِ پرورش کودکان در خانواده های ایرانی. زن و مطالعات خانواده, 5(15), 81-106. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-7225 |  | 
| dc.identifier.issn | 2476-700X |  | 
| dc.identifier.uri | http://jwsf.iaut.ac.ir/article_519721.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/180124 |  | 
| dc.description.abstract | تواناییها و قابلیتهای فکری و روانی مردم ایران درزمینه های دین، عقل، تفکر، آداب و رسوم و سایر سرمایههای ملی و معنوی آنان که در قالبهای خاص فرهنگی چون ضربالمثلها، چیستانها، قصهها و ترانههای ملی و... شکل یافته است، جایگاه ویژهای در نزد عموم طبقات جامعه ایرانی داشته و در تاریخ هویت و خودشناسی مردم ایران و معارف علمی و تربیتی آنان منعکس شده است. برهمین اساس مقاله حاضر با هدف معرفی و بررسی یکی از مهمترین و عالیترین پشتوانههای توسعه و تعمیق سلامت روانی در کودکان ایران معاصر تهیه شده است و به بررسی و تبیین ابعاد روان شناختی الگوهای سنتیِ پرورش کودکان در خانواده های ایرانی میپردازد. مقاله حاضر از نوع کیفی بوده و در بررسی دادهها نیز از طریق تحلیل محتوا و استفاده از رویکرد تفسیری که یکی از معیارهای اساسی در تحلیل دادههای کیفی از نظر میلز و هابرمن میباشد، به تبیین مفاهیم تربیتی و روانشناختی لالائیها، ضربالمثلها، چیستانها و قصههای موجود در متن کتاب های مرتبط با فرهنگ فولکلور مردمان مناطق مختلف ایران، پرداخته است. با توجه به گستردگی جامعه مورد مطالعه تعداد 37 منبع معتبر و مرجع با کمیت محتوایی متفاوت برای بررسی روشهای تربیتی خانواده ها از مناطق فارسی زبان و آذربایجان به عنوان نمونههای مورد مطالعه انتخاب گردید و از این طریق درونمایهها و مضامین اصلی آنان که در پرورش کودکان مورد توجه بوده است ، استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آنست که از سالهای بسیار دور خانواده ها و بویژه مادران در ایران روشهای تربیتی سالم و مبتنی بر ارزشهای ملی و معنوی همچون قصه، لالائی، چیستان و ضربالمثلها را برای رشد کودکان خود برگزیده اند  که دارای ماهیت علمی و مضامین روانشناختی است و در شکلدهی به سلامت عمومی و تربیت صحیح کودکان حائز اهمیت میباشد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 214 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | زن و مطالعات خانواده | fa_IR | 
| dc.subject | ابعاد روان شناختی | fa_IR | 
| dc.subject | الگوهای سنتی پرورش | fa_IR | 
| dc.subject | سلامت روانی | fa_IR | 
| dc.subject | لالائی | fa_IR | 
| dc.subject | چیستان | fa_IR | 
| dc.subject | قصه | fa_IR | 
| dc.subject | ضربالمثل | fa_IR | 
| dc.title | بررسی ابعاد روان شناختی الگوهای سنتیِ پرورش کودکان در خانواده های ایرانی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 5 |  | 
| dc.citation.issue | 15 |  | 
| dc.citation.spage | 81 |  | 
| dc.citation.epage | 106 |  |