نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T00:33:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:33:12Z
dc.date.available1399-07-09T00:33:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:33:12Z
dc.date.issued2012-05-21en_US
dc.date.issued1391-03-01fa_IR
dc.date.submitted2016-02-01en_US
dc.date.submitted1394-11-12fa_IR
dc.identifier.citation(1391). بررسی ابعاد روان شناختی الگوهای سنتیِ پرورش کودکان در خانواده های ایرانی. زن و مطالعات خانواده, 5(15), 81-106.fa_IR
dc.identifier.issn2008-7225
dc.identifier.issn2476-700X
dc.identifier.urihttp://jwsf.iaut.ac.ir/article_519721.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/180124
dc.description.abstractتوانایی‌ها و قابلیت‌های فکری و روانی مردم ایران درزمینه های دین، عقل، تفکر، آداب و رسوم و سایر سرمایه‌های ملی و معنوی آنان که در قالب‌های خاص فرهنگی چون ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، قصه‌ها و ترانه‌های ملی و... شکل یافته است، جایگاه ویژه‌ای در نزد عموم طبقات جامعه ایرانی داشته و در تاریخ هویت و خودشناسی مردم ایران و معارف علمی و تربیتی آنان منعکس شده است. برهمین اساس مقاله حاضر با هدف معرفی و بررسی یکی از مهم‌ترین و عالی‌ترین پشتوانه‌های توسعه و تعمیق سلامت روانی در کودکان ایران معاصر تهیه شده است و به بررسی و تبیین ابعاد روان شناختی الگوهای سنتیِ پرورش کودکان در خانواده های ایرانی می‌پردازد. مقاله حاضر از نوع کیفی بوده و در بررسی داده‌ها نیز از طریق تحلیل محتوا و استفاده از رویکرد تفسیری که یکی از معیارهای اساسی در تحلیل داده‌های کیفی از نظر میلز و هابرمن می‌باشد، به تبیین مفاهیم تربیتی و روان‌شناختی لالائی‌ها، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها و قصه‌های موجود در متن کتاب های مرتبط با فرهنگ فولکلور مردمان مناطق مختلف ایران، پرداخته است. با توجه به گستردگی جامعه مورد مطالعه تعداد 37 منبع معتبر و مرجع با کمیت محتوایی متفاوت برای بررسی روشهای تربیتی خانواده ها از مناطق فارسی زبان و آذربایجان به عنوان نمونه‌های مورد مطالعه انتخاب گردید و از این طریق درون‌مایه‌ها و مضامین اصلی آنان که در پرورش کودکان مورد توجه بوده است ، استخراج و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آنست که از سالهای بسیار دور خانواده ها و بویژه مادران در ایران روش‌های تربیتی سالم و مبتنی بر ارزش‌های ملی و معنوی همچون قصه، لالائی، چیستان و ضرب‌المثل‌ها را برای رشد کودکان خود برگزیده اند  که دارای ماهیت علمی و مضامین روان‌شناختی است و در شکل‌دهی به سلامت عمومی و تربیت صحیح کودکان حائز اهمیت می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent214
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofزن و مطالعات خانوادهfa_IR
dc.subjectابعاد روان شناختیfa_IR
dc.subjectالگوهای سنتی پرورشfa_IR
dc.subjectسلامت روانیfa_IR
dc.subjectلالائیfa_IR
dc.subjectچیستانfa_IR
dc.subjectقصهfa_IR
dc.subjectضرب‌المثلfa_IR
dc.titleبررسی ابعاد روان شناختی الگوهای سنتیِ پرورش کودکان در خانواده های ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue15
dc.citation.spage81
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد